لوله کشی پکیج | 0تا100انتخاب بهترین روش لوله کشی پکیج

لوله کشی پکیج

لوله کشی پکیج

لوله کشی پکیج ، تبدیل لوله کشی موتورخانه به پکیج یا تبدیل لوله کشی آبگرمکن به پکیج از نیاز هایی است که در اکثر ساختمان هایی که چند سال ساز و قدیمی هستند و از سیستم گرمایش مرکزی موتورخانه استفاده میکنند به وجود می آید.

در بیشتر ساختمان ها امروزه به دلیل مقرون به صرفه نبودن داشتن موتورخانه ، هزینه تعمیرات زیاد و استهلاک تقریبا بیشتر از پکیج ، قابل شخصی سازی نبودن دمای آب گرم مصرفی و شوفاژ برای تک تک واحد ها ، موتورخانه را جمع میکنند و به جای آن پکیج نصب میکنند.

لوله کشی پکیج روکار ، لوله کشی پکیج توکار ، لوله کشی پکیج گرمایش از کف و… از انواع لوله کشی های قابل اجرا برای لوله کشی پکیج است که میتوانید از آن ها در اجرای لوله کشی شوفاژ و آب مصرفی پکیج استفاده کنید که در ادامه به بررسی و توضیح آن ها میپردازیم.

در لوله کشی برای پکیج دیواری یا پکیج زمینی به دلیل اینکه طول لوله کشی و متراژ آن کمتر است و تنها داخل یک واحد در گردش است ، طبیعتا میزان از دست رفت حرارت و انرژی در سیستم کمتر است و همچنین میزان استهلاک لوله کشی نیز کاهش پیدا میکند که این در جای خود میتواند بسیار در هزینه های تعمیر لوله کشی آب و شوفاژ ساختمان تاثیر داشته باشد.

به طور کلی برای اجرای لوله کشی پکیج ما باید دو لوله کشی را در نظر بگیریم :

  • لوله کشی آب گرم و سرد مصرفی
  • لوله کشی رفت و برگشت شوفاژ ها

نحوه لوله کشی پکیج

حال با توجه به نیاز و مشاوره ای که از استادکاران لوله کشی ساختمان میتوانید دریافت کنید باید بهترین روش لوله کشی شوفاژ را که در ادامه به آن میپردازیم را انتخاب کنید و آن را اجرا کنید مه بسه به نوع و روش لوله کشی ، لوله مورد استفاده در لوله کشی و نوع سیستم گرمایش شما دارد که یا رادیاتور است یا گرمایش از کف و یا نیاز به فن کویل دارید.

جدا از لوله کشی آب و شوفاژ ما نیاز به یک لوله کشی گاز برای تامین گاز مصرفی پکیج داریم که باید در محل نصب پکیج حتما لوله کشی گاز انجام شود و اگر در محل نصب پکیج لوله کشی گاز دارید نیازی به این مرحله ندارید.

پس به صورت کلی ما برای نصب پکیج و جایگزین کردن آن نیاز به تغییر لوله کشی داریم که این تغییر لوله کشی در لوله کشی آب مصرفی ، سیستم گرمایش و شوفاژ ها ، لوله کشی گاز میباشد. برای نصب پکیج باید یک خروجی و دودکش نیز در نظر بگیرید که بسته به نوع پکیج ( فن دار یا بدون فن ) نوع سایز دودکش متفاوت است.

برای لوله کشی آب باید سایز لوله 2 یا 2.5 استفاده شود و برای لوله کشی شوفاژ هم سایز 2.5 مناسب است و یا میتوانید از لوله های سوپرپایپ پنج لایه استفاده کنید.

معمولا لوله کشی پکیج با لوله سفید بیشترین و رایج ترین حالت اجرای لوله کشی است و بعد از آن هم لوله های پنج لایه هستند.مهمترین موردی که در لوله کشی ساختمان باید به آن دقت کنید قبل از اجرای آن باید حتما نقشه اجرای کار را داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

لوله کشی پکیج

طریقه لوله کشی پکیج

روش های مختلفی برای لوله کشی پکیج در ساختمان ها وجود دارد ، بسیاری از ساختمان های نوساز یا ساختمان هایی که در حال بازسازی هستند ، لوله کشی کلکتوری را اجرا میکنند.روش دیگر لوله کشی ، روش انشعابی است که تقریبا رایج ترین نوع لوله کشی از قدیم تا به الان است.

لوهل کشی آب پکیج هم میتوان به روش های مختلفی انجام داد اما بیشترین روشی که اجرا میشود روش انشعابی است که لوله گرم و سرد آب مصرفی وارد واحد میشود و به سمت سرویس ها و محل مصرف کننده ها لوله کشی انجام میشود

پس به طور کلی ما برای لوله کشی پکیج دو روش را میتوانیم اجرا کنیم :

  • لوله کشی پکیج به روش کلکتوری
  • لوله کشی پکیج به روش انشعابی

لوله کشی پکیج به روش کلکتوری

در این روش لوله کشی ، ما در یک قسمت از واحد ، یک جعبه یا یک باکس را در نظر میگیریم . درون این باکس و جعبه یک کلکتور نصب میشود که لوله های شوفاژ ورودی وارد آن خواهد شد ، پس از آن از هر خروجی کلکتور یک لوله برای گرمایش از کف یا سیستم گرمایشی مانند رادیاتور ها کشیده میشود ، در این روش هر قسمت از واحد و سیستم های گرمایشی ما فلکه جداگانه دارد.

این روش از لوله کشی برای لوله کشی شوفاژ بیشتر استفاده میشود اما استفاده از آن برای آب مصرفی هم مشکلی ندارد و هم میتوانید لوله کشی شوفاژ و هم آب مصرفی را به این روش انجام بدهید.

لوله کشی پکیج به روش کلکتوری به دلیل گران بودن اتصالات و لوله ها ، تا حد بسیار زیادی از روش لوله کشی معمولی یا همان انشعابی گران تر تمام میشود اما این روش به روزتر و بهتر است و در هر صورت معایب و مزایایی دارد.

لوله کشی در روش کلکتوری به دلیل اینکه از لوله های پنج لایه بهره میبرد و اتصالاتی در مسیر لوله کشی استفاده نمیشود ، احتمال ترکیدگی و نشتی و تعمیر لوله کشی شوفاژ را بعدها میتواند بسیار کاهش دهد ، لوله های پنج لایه مورد استفاده عمر مفید بالایی دارند و به این راحتی ها دچار پوسیدگی و خرابی نمیشوند.

لوله کشی پکیج

لوله کشی پکیج به روش انشعابی

در این نوع لوله کشی که به لوله کشی انشعابی معروف است ، لوله شوفاژ یا آب مصرفی از پکیج تا انتهای کار کشیده میشوند و در مسیر به مصرف کننده ها انشعاب میدهند این روش از لوله کشی تقریبا روش رایجی است که در تمامی ساختمان های قدیدمی از آن استفاده شده است.

لوله های پلاستیکی سفید تک لایه ، لوله هایی هستند که برای این نوع لوله کشی استفاده میشوند ، در این نوع لوله کشی به دلیل قیمت پایین لوله و اتصالات ، از سایر روش ها هزینه کمتری دارد.

عمر این این لوله کشی به دلیل پلاستیکی بودن لوله ها زیاد است اما ممکن است اگر به خوبی لوله کشی نشود از سر بند اتصالات دچار نشتی بشود.بیشتر افراد در زمان لوله کشی برای صرفه جویی در هزینه های خود این روش را انتخاب میکنند.

لوله کشی پکیج روکار

انواع روش های لوله کشی پکیج

به جز دو نوع لوله کشی پکیج که به صورت انشعابی و کلکتوری انجام میشود ، لوله کشی پکیج به دو روش دیگر یعنی لوله کشی روکار و لوله کشی توکار اجرا میشود که هر دو در تمامی ساختمان ها قابلیت اجرا دارند و این بسته به شرایط شما و نوع لوله کشی مورد نظر دارد ، برای مثال لوله کشی کلکتوری باید به صورت توکار اجرا شود.

لوله کشی روکار پکیج ، برای آن دسته از افرادی است که به دنبال سرعت در اجرای کار و کاهش هزینه ها هستند و نمیخواهند تخریب در واحد داشته باشند به همین دلیل لوله کشی روکار را انتخاب میکنند.

لوله کشی توکار محدودیتی از نظر اجرای لوله کشی کلکتوری و یا انشعابی ندارد و هر کدام را میتوان انجام داد و فقط نیاز به تخریب و کنده کاری در این روش وجود دارد که میتوان با نقشه کشیدن و بررسی بهترین محل عبور لوله ها خریب را به حداقل رساند و کار تمیز تری را اجرا کرد.

یکی از مهمترین مسائلی که باید به ان دقت کنیم این است که در لوله کشی باید تا حد امکان پیچ و خم ها را کم کنیم و از اتصالاتی مااند زانو تا حد ممکن کمتر استفاده کنیم.در لوله های پنج لایه که اتصالات ندارند در مسیر بهتر است که باز هم مسیر خم کمتری را داشته باشیم اما در این نوع لوله ها مسیر خم ، مانند لوله های پلاستیکی که زانو میخورند ، مشکلی ایجاد نمیکنند.

لوله کشی روکار پکیج

لوله کشی پکیج توکار

لوله کشی پکیج اگر به صورت لوله کشی روکار انجام شود ، ما باید تنها از یک روش لوله کشی انشعابی استفاده کنیم چرا که نمیتوانیم چندین لوله را از روی کار لوله کشی کنیم و به مصرف کننده ها برسانیم.لوله کشی روکار اصول خاص خودش را دارد و باید در انتخاب سایز لوله دقت کنیم ، ما در لوله کشی روکار نمیتوانیم سایز لوله را کاهش دهیم چرا که زیبایی مد نظر است ، این کار باعث اشکال در سیستم گرمایشی خواهد شد.

لوله کشی روکار باید از مسیر هایی انجام شود که در دید کمتری قرار دارند همچنین باید به صورتی سایز لوله ها و مسیر لوله کشی انتخاب شود که مانع از سرعت داشتن جریان آب نشود.

لوله کشی توکار پکیج

لوله کشی توکار یا زیرکار پکیج دست ما را برای انتخاب نوع لوله کشی باز میگذارد ، گر بخواهید لوله کشی زیر کار یا توکار انجام دهید میتوانید هم از روش کلکتوری استفاده کنید و هم از روش انشعابی ، اگر بحث هزینه و زمان را ندارید و در حال بازسازی ساختمان هستید پیشنهاد ما این است که به دلیل عمر بیشتر ، از سیستم لوله کشی کلکتوری استفاده کنید.

لوله کشی توکار مزیتی که دارد این است که مجبور نیستیم پیچ و خم های زیادی را در نظر بگیریم تا لوله را از جایی ببریم که در دید نباشد ، بلکه میتوانیم مسیر مستقیم و یکسره را در نظر بگیریم.

لوله کشی پکیج کلکتوری

لوله کشی گرمایش از کف پکیج

گرمایش از کف یک نوع سیستم گرمایشی است که چند سال اخیر بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است ، گرمایش از کف میتواند دمای محیط سکونت شما را به خوبی تنظیم و گرم نگه دارد .

بسیاری از افراد تصور میکنند که گرمایش از کف به خوبی رادیاتور عمل نمیکند اما باید بدانید که بسیاری از ساختمان ها تنها سیستم گرمایشی ای که دارند گرمایش از کف است و از رادیاتور و فن کویل استفاده نمیکنند.

هزینه گرمایش از کف اجرای آن تفاوت چندانی با لوله کشی زیرکار با لوله پنج لایه و به روش کلکتوری ندارد.در گرمایش از کف ، حتما باید لوله ها از لوله های پنج لایه استفاده شود ، برای اجرای آن نیاز به متراژ دقیق ، اجرای دقیق و لوازم با کیفت دارید.

لوله کشی پکیج برای گرمایش از کف

تبدیل لوله کشی موتورخانه به پکیج

بسیاری از افراد که قصد اجرای لوله کشی پکیج را دارند به این دلیل است که میخواهند از موتورخانه استفاده نکنند به همین دلیل مجبور به تبدیل لوله کشی موتورخانه به پکیج میشوند. در برخی موارد پیش می آید که لوله کشی توکار شما که به موتورخانه متصل بوده سالم است ،

در این مواقع شما میتوانید مسیر محل نصب پکیج تا ورودی لوله کشی موتورخانه به واحدتان را ، لوله کشی کنید و آن را به پکیج خود متصل کنید.در این روش دیگر نیاز به اجرای مجدد لوله کشی نیست.اما باید دقت کرد که در این صورت باید مسیر لوله کشی طوری باشد که اجازه ی لوله کشی پکیج را به ما بدهد و از طرف دیگر ورودی لوله های موتورخانه به واحد مشخص باشد و یا فلکه داشته باشند.

تبدیل لوله کشی آبگرمکن به پکیج

اگر میخواهید به جای آبگرمکن خود از پکیج استفاه کنید ، دیگر نیازی به اجرای لوله کشی آب ندارید ، فقط نیاز است که لوله کشی شوفاژ انجام شود . در این صورت باید دو لوله برای رفت و برگشت رادیاتور ها در نظر بگیرید ، روش های لوله کشی شوفاژ بسته به نظر استادکار لوله کشی پکیج است و میتوان به روش های مختلفی مانند برگشت مستقیم یا برگشت معکوس این کار را انجام داد.

قبلا در مقاله لوله کشی آب و شوفاژ کامل به بررسی انواع سیستم لوله کشی آب و شوفاژ پرداخته ایم و میتوانید برای اطلاعات بیشتر به این مقاله رجوع کنید.

بهتر است در لوله کشی شوفاژ پکیج ، از لوله کشی برگشت مستقیم استفاده کنیم که دچار مشکلات لوله کشی برگست معکوس نشویم . همچنین میتوانیم اگر از رادیاتور هایی با پره های زیاد استفاده میکنید ، لوله کشی شوفاژ و رفت و برگشت آن را به صورت ضربدری نصب کنید که برگشت آب بهتر انجام شود.

لوله کشی پکیج

سایز لوله مناسب برای لوله کشی پکیج

در انجام لوله کشی پکیج ، موردی که باید بسیار به ان دقت شود سایز لوله ها است.سایز لوله کشی در مواردی همچون سرعت چرخش و جریان آب اهمیت بسیار زیادی دارد ، همچنین نباید فراموش کرد که در لوله کشی پکیج باید به موارد دیگر مانند طول مسیر لوله کشی ، توان و بازدهی پکیج با توجه به متراژ واحد دقت کنیم.

در کل اجرای لوله کشی پکیج ، ما باید سعی کنیم که سر راست ترین مسیر را به همراه کمترین طول و متراژ ممکن در نظر بگیریم و از اجرای لوله کشی پکیج پر پیچ و خم و با متراژ زیاد خودداری کنیم.

برای لوله کشی پکیج از سایز لوله های زیر برای آب مصرفی و شوفاژ استفاده میکنیم :

برای آب گرم و سرد مصرفی باید لوله سایز 2 یا 2.5 استفاده شود.

برای آب گرم و سرد مصرفی در زمان استفاده از لوله پنج لایه سایز 20 یا 16 باید استفاده شود.

برای لوله کشی شوفاژ با لوله تک لایه یا سفید ، از لوله سایز 2.5 تا 4 بسته به شرایط استفاده میشود.

برای لوله کشی شوفاژ با لوله پنج لایه میتوان از سایز 16 تا 32 استفاده کنیم.

لوله کشی گاز برای پکیج

اگر در نزدیکی پکیج و محل نصب آن لوله گاز ندارید باید لوله کشی گاز نیز در نظر بگیرید.لوله کشی گاز باید توسط جوشکاری انجام شود که توانایی جوشکاری آببندی لوله گاز را داشته باشد. لوله کشی گاز باید با لوله 1 اینچ انجام شود که با افت فشار گاز و مشکل برای پکیج رو به رو نشوید.

در زمان که برای پکیج لوله کشی گاز انجام نشده است باید از لوله اصلی گاز انشعاب بگیرید و نمیتوانیم از لوله فرعی که مواردی همچون اجاق انجام شده است لوله کشی گاز انجام شود چرا که باز هم با افت فشار رو به رو میشویم.

لوله کشی پکیج با لوله پنج لایه

لوله کشی پکیج با لوله پنج لایه از بهترین روش های لوله کشی است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.در این روش لوله کشی پکیج از لوله های پنج لایه که به نام های سوپرپایپ و یا نیوپایپ هم شناخته میشود انجام میشود.

لوله کشی پکیج با لوله پنج لایه نیازی به اتصالات در مسیر لوله کشی ندارد و هر کجا که نیاز به خم باشد میتوان خود لوله را خم داد.

لوله کشی پکیج با لوله پنج لایه همانطور که در بالا گفتیم باید برای لوله آب مصرفی سایز 16 تا 20 استفاده کنیم و برای شوفاژ میتوان از سایز 16 تا 32 استفاده کنیم. البته بهتر است که سایز لوله شوفاژ را بیشتر از 16 در نظر بگیریم که آب چرخش و جریان مناسبی داشته باشد.

لوله کشی پکیج با لوله سفید ( پلاستیکی )

لوله کشی پکیج با استفاده از لوله های سفید و تک لایه ، نکات مهمی را همراه خود دارد . اگر میخواهید لوله کشی خود را با استفاده از لوله سفید و تک لایه انجام دهید حتما به سایز لوله مورد استفاده دقت کنید چرا که در صورت استفاده از لوله با سایز نا مناسب ، پمپ توانایی گردش بهینه آب را ندارد و فشار زیادی به آن خواهد آمد.

همانطور که در بحث سایز لوله مناسب لوله کشی پکیج گفتیم ، بهتر است که برای لوله کشی با لوله سفید برای آب مصرفی لوله 2 یا 2.5 استفاده شود و برای شوفاژ بسته به متراژ و سایر شرایط میتوان از سایز 2.5 تا 4 استفاده کرد.

لوله کشی پکیج

هزینه لوله کشی پکیج

هزینه لوله کشی پکیج را نمیتوان بدون بازدید از محل برآورد کرد ، اما به صورت کلی موارد زیادی را برای تاثیر بر روی قیمت و هزینه لوله کشی پکیج در نظر گرفت ، هزینه هایی مانند ، نوع روش لوله کشی پکیج اعم از روکار یا توکار ، سایز لوله برای لوله کشی ، مقدار تخریب و کنده کاری برای اجرای لوله کشی ، نوع لوله کشی پکیج اعم از کلکتوری یا انشعابی ، موارد جانبی مانند تعداد رادیاتور ها و…

بهترین روش لوله کشی پکیج

بهترین روش لوله کشی پکیج را نمیتوان برای همه ی واحد ها و همه جا یکی در نظر بگیریم ، در برخی از موارد امکان اجرای لوله کشی کلکتوری وجود ندارد پس چاره ای برای ما باقی نمیماند جز روش انشعابی که حالا باید بررسی کنیم که روکار میتوان انجام داد یا باید توکار باشد.

اما به طور کلی اگر شرایط مهیا باشد بهترین روش لوله کشی ، روش لوله کشی کلکتوری است که به روز تر و کارآمد تر است و چندین سال بدون خرج و دردسر برای شما کار میکند.

مطالب مرتبط

🔺تعمیر موتورخانه شوفاژ

🔺تعمیر پکیج غرب تهران

🔺تعمیر پکیج

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما (09125001248)