تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست ؟ | کدام یک بهتر است؟

فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست؟

تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل

حتما اگر اقدام به خرید پکیج کرده باشید یا در زمان تعمیر پکیج دیواری باید به گوش تان خورده باشد که پکیج از نوع تک مبدل است یا دو مبدل است ؟

بسیاری از افراد در هنگام خرید تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل را نمیداند و به همین دلیل در هنگام خرید ممکن است دچار اشتباه بشوند.اگر به دنبال فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل هستید حتما تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی پکیج های دو مبدل و پکیج های تک مبدل بپردازیم و مزایا و معایب هر یک را بگوییم و در آخر بررسی ، نتیجه بگیریم که کدام مناسب تر و ارزش خرید بیشتری دارد و برای مصرف کننده بی آزار تر است.

🔺تعمیر پکیج

پکیج چیست و چه کاربردی دارد ؟

پکیج دیواری نوعی سیستم گرمایشی و حرارتی محسوب میشود که چندین سالی میشود جایگزین موتورخانه در بیشتر خانه ها شده است.

مزیت هایی که پکیج نسبت به موتورخانه دارد باعث افزایش روز افزون استفاده از پکیج دیواری در ساختمان ها شده است . در مقایسه تنها میتوان به یک مبحث کلی آن هم بحث تعمیرات اشاره کرد که طبیعتا تعمیر موتورخانه شوفاژ از تعمیرات پکیج گران تر و پر هزینه تر است.

اگر بخواهیم پکیج را معرفی کنیم میتوانیم آن را یک موتورخانه کوچک شده در نظر بگیریم که هم وظیفه تامین آب گرم مصرفی را بر عهده دارد و هم باید سیستم گرمایشی ساختمان را تامین کند حال این سیستم گرمایشی میتواند گرمایش از کف ، رادیاتور و شوفاژ و … باشد.

تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست؟

انواع پکیج دیواری

پکیج ها را میتوانیم از لحاظ تفاوت هایی که دارند به دسته بندی های مختلفی تقسیم کنیم که مبحث مفصلی خواهد شد اما یکی از دسته بندی های مهم در پکیج ها ، بحث پکیج های دو مبدل و تک مبدل است.

🔺تعمیر پکیج غرب تهران

تفاوت پکیج های دو مبدل و تک مبدل در قطعات و سیستم کاری آن ها و تعداد مبدل هایی است که در آن به کار رفته است که در ادامه به آن ها میپردازیم. پس ما از یک نظر ، دو دسته پکیج در بازار داریم :

  • پکیج تک مبدل
  • پکیج دو مبدل

مبدل پکیج دیواری چیست؟

پکیج دو مبدل بهتر است یا دومبدل ؟

قبل از هر توضیحی راجع به تفاوت و فرق پکیج ها دو مبدل و تک مبدل ، باید ابتدا با خود این مبدل آشنا بشویم و بدانیم که نقش آن در پکیج چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد که باعث به وجود آمدن پکیج های متفاوت شده است.زمانی که شما نیاز به آب گرم مصرفی داشته باشید و یا نیاز به استفاده از سیستم گرمایشی منزل داشته باشید ، نیاز اصلی شما آب گرم است.

تمامی فرایند و عملیات گرم کردن آب مصرفی و سیستم گرمایشی ساختمان درون مبدل پکیج انجام میشود.مبدل پکیج قسمتی از پکیج است که در میانه ی آن قرار دارد و تحت شعله ی مستقیم مشعل دستگاه میباشد.

آبی که در حال چرخش است با وارد شدن به مبدل پکیج ، به کمک حرارت و شعله مشعل داغ میشود و سپس به مصرف معین شده میرسد.

التبه در ادامه که فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل را بدانید ، متوجه خواهید شد که در دستگاه های دو مبدل ، مبدل دوم که برای آب مصرفی است در معرض حرارت شعله نخواهد بود.

پکیج تک مبدل یا بی ترمیک چیست ؟

فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست؟

اما نوبت به معرفی پکیج های تک مبدل یا به اصطلاح بی ترمیک میرسد.دستگاه های پکیج تک مبدل ، یکی از اولین نوع های دستگاه پکیج بود که روانه بازار شد.

در پکیج ها تک مبدله یا بی ترمیک ، همانجور که شاید از اسم آن مشخص باشد ، دستگاه تنها یک مبدل دارد.از آن جایی که گفتیم پکیج وظیفه تامین آب گرم مصرفی و سیستم گرمایش ساختمان را بر عهده دارد

در پکیج های تک مبدل ، تمامی این وظایف توسط یک مبدل انجام میشود.البته مسیر عبور آب گرم مصرفی و مسیر عبور آب سیستم شوفاژ در این مبدل ها جدا است.

در پکیج های تک مبدل ، مبدل مستقیما در معرض حرارت مستقیم شعله و مشعل قرار میگیرد.به پکیج هایی که دارای یک مبدل هستند پکیج های دوکاره هم میگویند که به دلیل تامین آب گرم مصرفی و تامین سیستم شوفاژ ، هردو در یک مبدل است.

اما نحوه کار پکیج تک مبدل چگونه است؟ در پکیج های تک مبدل زمانی که مصرف کننده به آب گرم مصرفی نیاز داشته باشد ، با باز کردن آب گرم فلوسوییچ یا فلومتر دستگاه که وظیفه تشخیص جریان آب و باز شدن آب گرم را دارد شروع به سیگنال دادن به برد پکیج میکند.

تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست؟

برد زمانی که این سیگنال را دریافت میکند اقدام به روشن کردن پکیج و تشکیل شعله میکند ، در این مرحله زمانی که شعله تشکیل میشود ، آبی که درون مبدل در جریان است به مرور گرم میشود تا زمانی که به دمای مد نظر و تنظیم شده برسد و یا مصرف کننده شیر آب را ببندد و پکیج خاموش شود.

اما زمانی که در فصل زمستان ما به شوفاژ نیاز داشته باشیم ، پمپ پکیج مشغول به کار خواهد شد و آب موجود در سیستم مدار گرمایش را به جریان در می آورد.

نکته ای که در اینجا در مورد پکیج ها تک مبدل باید بگوییم این است که از آن جایی که برای تامین آب گمر مصرفی نیازی به پمپ و فشار آن نداریم ، ما در تابستان و در زمانی که سیستم گرمایش خاموش است از پمپ استفاده ای نمیکنیم.

حالا اگر همزمان قصد استفاده از آب گرم مصرفی و سیستم گرمایش را داشته باشیم ، دستگاه نمیتواند همزمان هر دو را تحویل دهد به همن دلیل اولویت با آب گرم مصرفی است.

  • مزایا پکیج تک مبدل
    • استهلاک کمتر پمپ
    • سادگی بیشتر دستگاه
    • تحویل سریع تر آب گرم
  • معایب پکیج تک مبدل
    • رسوب گیری بیشتر و سریع تر
    • هزینه سرویس بیشتر
    • منسوخ شدن این نوع پکیج ها

پکیج دو مبدل یا مونور ترمیک چیست؟

فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست؟

حالا به سراغ دستگاه پکیج دو مبدل یا مونوترمیک میرویم.پکیج های دو مبدل همانطور که از اسم شان مشخص است دارای دو مبدل هستن.

مبدل اصلی که به همین اسم معروف است و مبدل دوم که به مبدل ثانویه معروف است.مبدل دوم در جهت کمک رسانی به مبدل اصلی و یک سری مزیت های دیگر در پکیج های دو مبدل قرار داده شدند.

نحوه کار پکیج دو مبدل چگونه است؟در پکیج های دو مبدل ما گفتیم که یک مبدل اصلی و یک مبدل ثانویه داریم ، در اینجا مبدل ها وظایف پکیج یعنی تامین آب گرم مصرفی و تامین گرمایش ساختمان را جداگانه بر عهده گرفتند ، به این صورت که مبدل اصلی وظیفه تامین آب سیستم گرمایش و شوفاژ ها را بر عهده دارد و مبدل ثانویه ، توسط آب مبدل اصلی ، وظیفه تامین آب گرم مصرفی را دارد.

پس مبدل اصلی برای سیستم گرمایش و مبدل ثانویه برای آب گرم مصرفی است. زمانی که شما از آب گرم مصرفی استفاده میکنید ، سنسور فلوسوییچ یا فلومتر یا فلورگلاتور ، تشخیص جریان آب را با سیگنال به برد گزارش میدهد و مشخص میکند که مصرف کننده به آب گرم مصرفی نیاز دارد ، سپس برد تشکیل شعله و مراحل لازم را انجام میدهد .

در اینجا آب مدار گرمایش در مبدل اصلی به دمای مورد نیاز میرسد و وارد مبدل ثانویه میشود و با تبادل حرارتی بین آب سرد ورودی به مبدل ثانویه و آب گرم خروجی مبدل اصلی ، آب گرم تامین و برای مصرف کننده ارسال میشود.

فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست؟

پس روند کاری بدین شکل شد که ابتدا آب داخل مبدل اصلی گرم میشود ، آب گرم شده سیستم گرمایش وارد مبدل ثانویه میشود ، آب مصرفی سرد نیز وارد مبدل ثانویه میشود و از طریق انتقال حرارت ، آب گرم تامین و وارد لوله کشی خواهد شد.

در پکیج دو مبدل ، همیشه پمپ فعال است و تفاوتی نمیکند که دستپاه در حالت زمستانی است یا تابستانی.اگر دستگاه در حالت زمستانی باشد و از آب گرم مصرفی استفاده نشود ، پمپ وظیفه دارد تا آب برگشت رادیاتور ها را مکش و به دستگاه برگرداند ، اگر دستگاه در حالت تابستانه باشد پمپ وظیفه دارد آب را در بین مبدل اصلی و ثانویه به جریان بندازد.

در زمانی که دستگاه بر روی هر دوحالت باشد و ما نیاز به آب گرم مصرفی داشته باشیم ، اولویت دستگاه تامین آب گرم مصرفی است ، به همین دلیل توسط سوپاپ و شیر برقی که بر روی شیر سه طرفه پکیج نصب است ، مسیر گرمایش را میبندد تا آب داغ شده در مبدل اصلی وارد مبدل ثانویه بشود و از طریق تبادل حرارت ، آب کرم مصرفی تامین بشود.

  • مزایا پکیج دو مبدل
    • رسوب کمتر مبدل و دستگاه
    • راندمان بالاتر دستگاه
    • کمتر بودن نوسان دمای آب مصرفی
    • کنترل دما و دبی آب در جریان
  • معایب پکیج دو مبدل
    • استهلاک بالاتر پمپ
    • قیمت بیشتر
    • پیچیده تر بودن دستگاه

تا به اینجا ما درباره پکیج دو مبدل و تک مبدل اطلاعات کاملی داریم و به سیکل کاری هر دو آشناییی داریم.اما الان نوبت به بررسی و مقایسه این دو نوع دستگاه میرسد.

تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل

فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست ؟

بسیاری از افراد در پیدا کردن فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل به دنبال این هستند که کدام یک بهتر و به صرفه تر است؟برای این کار ما باید به سراغ مقایسه پکیج دو مبدل و تک مبدل برویم. وجود یک مبدل بیشتر در پکیج های دو مبدل ، باعث اختلاف هایی با پکیج تک مبدل شده است که تنها به تفاوت داشتن یک مبدل بیشتر نیست ، در پکیج های تک مبدل خبری از هیدرولیک ، کیت سوپاپ ، شیر برقی نیست و در عوض در پکیج های دو مبدل تمامی این قطعات به کار رفته است.

مقایسه پکیج دو مبدل و تک مبدل

پس تفاوت پکیح دو مبدل و تک مبدل در ابتدا ، تفاوت در قطعات آن ها است.دومین تفاوت و فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل ، نحوه سیکل کاری دستگاه است که در مورد آن توضیح دادیم.سومین تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل در هزینه تعمیرات ، سرویس و خرید دستگاه نو است.

چهارمین تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل در رسوب گیری و سرویس های اسید شویی است که پکیج های تک مبدل به دلیل سیکل کاری خودشان ، معمولا زود تر نیاز به اسیدشویی و سرویس پیدا میکنند و هزینه بیشتری هم دارند.

اما در نهایت باید بگوییم که بین پکیج دو مبدل و تک مبدل ، پکیج های دو مبدل انتخاب منطقی تر و به صرفه تری است.پکیج های تک مبدل زمان زیادی است که حتی از سوی شرکت های سازنده نیز مانند ایران رادیاتور و بوتان ، منسوخ شده است.پس اگر میخواهید پکیج بخرید توصیه ما پکیج های دو مبدل است.

  1. تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل چیست؟

    پکیج های دو مبدل و تک مبدل شامل تفاوت های زیادی است از نظر قطعات ، سیکل کاری و…

  2. پکیج دو مبدل بهتر است یا پکیج تک مبدل ؟

    در مطلب به صورت کامل به مقایسه و فرق این دو پکیج اشاره شده است ، پکیج دو مبدل بهترین نوع است.

  3. فرق پکیج دو مبدل و تک مبدل در مصرف سوخت چقدر است؟

    بین پکیج دو مبدل و تک مبدل از نظر مصرف سوخت و انرژی تفاوتی وجود ندارد.

  4. هزینه تعمیرات و سرویس کدام پکیج بیشتر است؟

    به طور کلی هزینه تعمیرات و سرویس پکیج متغییر است اما در موضوعی مانند اسیدشویی ممکن است هزینه پکیج تک مبدل بیشتر باشد.

مطالب مرتبط

🔺تعمیر موتورخانه شوفاژ

🔺تعمیر رادیاتور شوفاژ

🔺تعمیر آبگرمکن

🔺تعمیر موتورخانه غرب تهران

🔺تعمیر پکیج بوتان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما (09125001248)