آموزش نصب موتور کولر آبی

نحوه نصب موتور کولر آبی 🔴آموزش نصب و تعویض موتور کولر آبی

نصب موتور کولر آبی

نصب موتور کولر آبی

نصب موتور کولر آبی | کولرهای آبی دارای یک قطعه مهم به نام موتور کولر آبی هستن که به آن دینام کولر آبی نیز گفته میشود.این قطعه از مهمترین بخش های کولر آبی است چرا که کولر آبی توسط دینام یا موتور خود قدرت انتقال و پرتاب باد به درون کانال کولر آبی دارد .

اگر این قطعه دچار خرابی شود ، کولر آبی شما بلااستفاده میشود و به تعمیر موتور کولر آبی نیاز پیدا میکنید. در این مقاله قصد داریم تا نحوه نصب موتور کولر آبی ، روش تعویض موتور کولر آبی و نکاتی در مورد نصب موتور کولر آبی به شما بگوییم.

قبلا در باره دینام کولر آبی و عیب های مختلفی مانند علت داغ کردن موتور کولر آبی و همچنین علت قفل کردن موتور کولر آبی صحبت کرده ایم.

همانطور که در بالا گفتیم از قطعات مهم کولر آبی ، دینام یا موتور کولر آبی است که باید از سرویس و تعمیرات آن غافل نشویم.در تعمیر کولر آبی و سرویس کولر آبی و اهمیت آن به این موضوع که سرویس موتور کولر آبی از اهمیت بالایی برخوردار است پرداختیم .

و میدانید که باید کولر آبی و تمام قطعات آن مانند دینام کولر آبی به صورت دوره ای و هر سال سرویس و تعمیر شود.اما یکی از مواردی که در سرویس و تعمیر موتور کولر آبی مورد نیاز است ،

آموزش نصب موتور کولر آبی

آموزش نصب موتور کولر آبی

نحوه نصب موتور کولر آبی و روش تعویض آن است.ما تنها در سه موقعیت نیاز به نصب موتور کولر آبی داریم :

  • در زمان نصب و راه اندازی کولر آبی و مواقعی که کولر آبی خرد شده باشد و بخواهیم مجددا سر هم کنیم.
  • موتور کولر آبی خرابی شده است و نیاز به تعمیر موتور کولر آبی دارید.
  • موتور کولر آبی جدیدی تهیه کردید و قصد نصب موتور کولر آبی دارید.

تمامی موتورهای کولر آبی دارای دو دور هستند.یک دور برای دور کند کولر آبی که به آن دور 1000 میگویند و دور دوم که دور تند کولر آبی است و به آن دور 1500 گفته میشود.

قبلا در مورد ایراداتی که برای سیم پیچی موتور کولر آبی پیش می آید مانند علت داغ کردن موتور کولر آبی حرف زده ایم و میتوانید برای اطلاعات بیشتر به آن مقالات مراجعه کنید.

نحوه نصب موتور کولر آبی

تمامی موتور های کولر آبی دارای سه سیم پیچ هستند ، سیم پیچ اول سیم پیچ راه انداز است که برای استارت دینام کولر آبی مورد نیاز است ، سیم پیچ دوم دور کند موتور کولر آبی است و سیم پیچ سوم ، سیم پیچ دور تند موتور کولر آبی است. ( تعمیر کولر آبی سعادت آباد )

سیم پیچ های موتور کولر آبی به یک کلید بر روی خود موتور کولر آبی متصل شدند که محل نصب برق ورودی کولر آبی نیز از آن قسمت است.

اگر با دقت به قسمت انتهایی موتور کولر آبی نگاه کنیم سه قسمت برای نصب فیش سیم برق ورودی دینام تعبیه شده است که آن سه عبارتند از :

  • فیش ورودی COM : برای سیم ورودی نول برق.
  • فیش ورودی HI : برای ورودی سیم دور تند.
  • فیش ورودی LO : برای ورودی سیم دور کند.

نحوه تعویض موتور کولر آبی

آموزش نصب موتور کولر آبی

جریان مورد استفاده برق دینام کولر های آبی بسته به نوع آن متفاوت است.اما در کولر های خانگی در توان های یکسان مانند 7000 یا 5500 دینام های کولر به طور یکسان جریان برق میکشند.

مشخصات آمپر و برق مورد نیاز کولر آبی بر روی دینام کولر نوشته شده است. افزایش وروی ولتاژ برق به سیم پیچ ها و یا کاهش بیش از حد ولتاژ برق سیم پیچ ها که نتیجه نوسانات برقی است ، موجب آسیب دیدن سیم پیچ ها و سوختن آن ها خواهد شد.

بر روی دینام های کولر آبی برای عمل خنک کاری هوا دریچه هایی تعبیه شده است که هوا از آن عبور کند ، این دریچه ها باید به سمت کف و پایین کولر قرار بگیرند تا هم عمل خنک سازی بهتری داشته باشند و هم از ورود آب به درون آن جلوگیری شود.

روش نصب موتور کولر آبی

موتور کولر آبی بر روی پایه ای نصب میشود که بر روی محفظه حلزونی کولر آبی جوش خورده است.در مدل های ارج قدیم این پایه توسط مهره تنظیم میشود که برای تنظیم خلاصی تسمه کاربرد دارد اما در مدل های جدید پایه نصب دینام کولر آبی ثابت است و این دینام کولر آبی است که با جلو و عقب رفتن میزان خلاصی را تنظیم خواهد کرد.

برای باز کردن موتور کولر آبی ابتدا باید تسمه ی کولر را آزاد کنید.به همین جهت تسمه را بکمی به سمت خود بکشید وسپس آن را بچرخانید تا از پولی کوچک دینام خارج شود.

برای نصب دینام کولر آبی حتما توجه کنید که قسمتی که تسمه بر روی آن میو افتد باید به سمت بیرون باشد.قرار گرفتن پولی دینام و پولی پروانه باید به صورتی باشد که در زمانی که تسمه بر روی آن ها قرار میگیرد ، به صورت صاف و مساوی باشد. تعمیر کولر آبی شهرک غرب

پس از اینکه موتور کولر آبی را بر روی پایه محل نصب قرار دادید ، اطمینان حاصل کنید که پایه های نگهدارنده در جای خود افتاده باشند و کولر آبی را به خوبی گرفته باشند.

پایه های نگهدارنده کولر آبی دو بست به همراه خود دارند که بر روی ابتدا و انتها موتور کولر آبی می اتفند و دینام را به پایه نگهدارنده محکم متصل میکنند.

قبل از بستن این بست ها و سفت کردن آن ها موارد مهمی که در زیر گفته میشود را مورد توجه قرار دهید :

  • به محل قرار گیری و نصب سیم های برق دقت کنید که تحت فشار قرار نگیرند.
  • دریچه های خنک کننده به سمت پایین باشند.
  • پولی های موتور و پروانه در یک جهت و یکسان باشند.
  • دینام در بین پایه های نگهدارنده جا افتاده باشد و لقی نداشته باشد.
  • توجه کنید که خار پایه های نگهدارنده موتور کولر آبی کاملا در قسمت جای خار بست ها قرار بگیرد.

نصب دینام کولر آبی

آموزش نصب موتور کولر آبی

در صورتی که موارد بالا را چک کردید و مشکلی وجود نداشت ، پیچ های بست موتور را سفت کنید تا جایی که موتور کولر آبی تکان نخورد و محکم شود .

پس از رعایت موارد بالا نصب موتور کولر آبی تقریبا تمام است و باید به سراغ نصب سیم برق موتور کولر آبی و سپس انداختن تسمه بر روی آن بروید.

برای نصب سیم های برق موتور کولر آبی ابتدا از خاموش بودن کلید های برق از داخل واحد اطمینان حاصل کنید.برای اطمینان خاطر با فازمتر چک کنید که سیم ها برق نداشته باشند.

سپس در اینجا باید تشخیص بدهید که کدام سیم نول ، دور تند و دور کند است.بسیاری از کولر های آبی بر روی جعبه تقسیم خود هر سیم را مشخص کردند.

اما اگر کولر آبی شما نقشه راهنما نداشت باید از یک استادکار تعمیر کولر آبی کمک بگیرید چرا که پیدا کردن سیم های نول و دور تند و کند بسیار مهم است و اگر اشتباه متصل شوند باعث سوختن موتور کولر آبی و حتی آتش سوزی میشود. اما اگر نقشه جعبه تقسیم را پیدا کردید ، به روش زیر عمل کنید :

  • سیم دور تند جعبه تقسیم را به پایه HI متصل کنید .
  • سیم دور کند جعبه تقسیم را به پایه LO متصل کنید.
  • سیم نول یا مشترک را به پایه ی COM متصل کنید.

قبل از نصب و اتصال سیم ها دقت کنید که فیش ها و اتصالات سیم محکم باشند و اتصالی نیز نداشته باشند.پس از نصب سیم ها به موتور هم توجه کند که سیم ها با بدنه و یا سیم دیگری برخورد نداشته باشد.

بستن موتور کولر آبی

پس از اتصال سیم ها نوبت به انداختن تسمه میرسد.تسمه موتور کولر آبی باید به اندازه مناسبی خلاصی داشته باشد .اگر تسمه شما بیش از اندازه شل باشد بازدهی کولر به شدت افت میکند و اگر بیش از حد سفت باشد ، موتور کولر آبی شما دچار فشار شدید خواهد شد و در نتیجه منجر به گیرپاژ کردن موتور کولر آبی میشود.

اگر پس از نصب موتور کولر آبی ، در زمان روشن کردن آن متوجه زور زدن دینام ، داغ شدن بیش از حد آن ، روشن نشدن موتور کولر آبی و پریدن فیوز رو به رو شدید بهتر است برق را قطع کنید و از یک استادکار کمک بخواهید.

نحوه نصب موتور کولر آبی و نحوه تعویض موتور کولر آبی یک امر تخصصی است که باید توسط برقکار یا استادکار تعمیر موتور کولر آبی انجام شود.

مواردی همچون تشخیص سیم های دور تند و کند و نول و اتصال آن به محل کانکتور ها از مواردی است که نیاز به سیم کشی کولر آبی دارد و باید توسط استادکار ماهر انجام شود .

در غیر این صورت در صورت نصب اشتباه باعث آتش سوزی و خرابی موتور کولر آبی و در برخی موارد باعث خرابی و سوختگی سیم کشی برق واحد خواهد شد.

اگر تجربه و مهارت فنی ندارید بهتر است با سپردن این کار به یک استادکار ماهر از وقوع خسارت جلوگیری کنید.

سیم کشی موتور کولر آبی

آموزش نصب موتور کولر آبی

اگر با مطالب در مودر نصب موتور کولر آبی ، روش نصب آن را نتوانستید انجام دهید ، بهتر است که از استادکاران خدمات تعمیر کولر آبی ما کمک بگیرید.

ما کلیه خدمات تعمیر کولر آبی ، سرویس کولر آبی ، نصب موتور کولر آبی ، تعویض و تعمیر موتور کولر آبی و سایر خدمات مربوط به کولر آبی را ارائه خواهیم داد.

کلیه خدمات نصب موتور کولر آبی به صورت شبانه روزی در تمام نقاط تهران ارائه خواهد شد و حصور و اعزام استادکار نیز فوری است.کافیست برای نصب موتور کولر آبی خود با ما تماس بگیرید.

سیم کشی موتور کولر آبی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما (09125001248)