آموزش سیم کشی کولر آبی 🔴 سیم کشی برق کولر آبی از 0 تا 100

سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولر آبی

سیم کشی کولر آبی

سیم کشی کولر آبی | سیم کشی برق کولر آبی و سیم کشی کلید کولر آبی از مواردی است که در تعمیر کولر آبی و یا نصب کولر آبی لازم خواهد شد.کولر آبی دستگاهی است که دو بخش مکانیکی و الکتریکی دارد و بخش الکتریکی و برقی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

کولر های آبی در برند ها و مدل های مختلفی در بازار موجود است که هر کدام توان و بازدهی مختلفی دارند اما در تمامی آن ها سیم کشی کولر آبی یکسان و مشترک است.البته باید دقت کنیم که کلید های کولر آبی ممکن است با هم متفاوت باشد و سیم کشی آن نیز تغییر کند و این در تعمیر کولر آبی و یا نصب و راه اندازی آن تاثیر دارد.

سیم کشی برق کولر آبی

ما در خدمات تاسیسات غرب تهران کلیه خدمات تعمیر کولر آبی و موارد مربوط به سیم کشی کولر آبی ، سیم کشی برق کولر آبی ، سیم کشی کلید کولر آبی ، تعویض و نصب کلید کولر آبی ، نصب و تعمیر موتور کولر آبی ، نصب و تعویض پمپ آب کولر آبی و … ارائه خواهیم داد.برای دریافت خدمات سرویس و تعمیر کولر آبی و یا سیم کشی کولر آبی میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

کلیه خدمات ما برای تعمیر کولر آبی شبانه روزی خواهد بود.

ثبت درخواست : 09125001248 / 09354042093 / 09334467449

سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولر آبی

یکی از مواردی که بسیار در نصب کولر آبی مهم است و به کار می آید ، آشنایی با نحوه سیم کشی برق کولر آبی است.اهمیت این موضوع اینجاست که اگر سیم کشی کولر آبی به صورت نادرست نصب شود باعث موارد زیر خواهد شد :

  • پریدن فیوز در زمان روشن کردن کولر آبی
  • جا به جا شدن دور تند و کند کولر آبی
  • روشن نشدن دینام کولر آبی
  • روشن نشدن پمپ کولر آبی
  • سوختن دینام کولر آبی و یا پمپ کولر آبی
  • آتش سوزی.

پس در نصب و راه اندازی کولر آبی ، نحوه سیم کشی کولر آبی اهمیت زیادی دارد.در سیم کشی برق کولر آبی و یا نصب و تعویض کلید کولر آبی ، بهتر است به دلیل خطراتی که دارد از یک استادکار ماهر کمک بگیرید.

در زمان سرویس و تعمیر کولر آبی بهتر است که سیم کشی کولر آبی از داخل خود کولر آبی مورد بررسی قرار بگیرد چرا که ممکن است در اثر استفاده سیم ها دچار مشکل شده باشند و یا خشک شده باشند.

اکثر دستگاه های کولر آبی دارای نقشه و راهنمای سیم کشی کولر آبی هستند و با استفاده از آن میتوانید کولر آبی خود را سیم کشی کنید اما برخی از مواقع این راهنما برای بسیاری از افراد واضح نیست و از آن سر در نمیارند.

سیم کشی جعبه تقسیم کولر آبی

سیم کشی برق کولر آبی از ورودی برق ساختمان و واحد شما یعنی جعبه فیوز های مینیاتوری شروع میشود ، این سیم کشی وارد محل نصب کلید کولر آبی خواهد شد و سپس از آنجا برای پشت بام یا محل نصب کولر آبی سیم کشی ادامه پیدا میکند.

در بسیاری از ساختمان ها سیم ارت وجود ندارد و از آن استفاده نمیشود اما در برخی از ساختمان ها نیز سیم ارت وجود دارد،سیم ارت سیمی است که برق اضافی را تخلیه میکند ، این سیم به زمین متصل خواهد شد و برای جلوگیری از برق گرفتگی و خطرات مشابه آن خواهد شد .اما بسیاری از ساختمان ها به این استاندارد برق کشی توجهی ندارند و این سیم را استفاده نمیکنند.

در سیم کشی برق کولر آبی ما در انتهای کار یعنی جعبه تقسیم کولر آبی با چهار سیم برق مواجه هستیم.

  • سیم نول
  • سیم فاز دور تند
  • سیم فاز دور کند
  • سیم فاز پمپ آب کولر آبی

برخی از کولر های آبی در جعبه تقسیم برق خود ، مشخص کردند که هر سیم به کدام سیم باید وصل شود اما قبل آن باید تشخیص بدهیم که سیم های دور تند ، کند ، نول ، پمپ آب کدام است. برای این کار نیاز به یک فازمتر داریم .

نحوه سیم کشی جعبه تقسیم کولر آبی

سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولر آبی

ابتدا برق کولر آبی را به طور کامل قطع میکنیم و برای احتیاط بیشتر بعد از قطع برق کولر با فازمتر آن را چک میکنیم.پس از آن چهارتا سیم که در محل نصب کولر آبی داریم را مرتب میکنیم و از هم فاصله میدهیم .

کلید کولر آبی را از سمت پمپ روشن خواهیم کرد.بعد از روشن کردن پمپ کولر آبی سیم ها را بررسی میکنیم ، هر کدام از سیم ها که برق داشتند ، آن سیم فاز پمپ ما است که باید به سیم فاز پمپ نصب شود(یکی از سیم های پمپ ) .

سپس دور کند کولر آبی را روشن میکنیم و سیم بعدی که داخل آن برق می آید را پیدا میکنیم.سیمی که با روشن کردن دور کند کولر آبی جریان برق دارد ، سیم دور کند کولر آبی است.در اینجا ممکن است که دو سیم دارای برق باشند اما اگر دقت کنیم یکی از آن ها برق ضعیف تری دارد که آن سیم دور تند موتور است.

نقشه سیم ­کشی برق کولر آبی

سیم کشی کولر آبی

اگر یکی از سیم ها برق داشت دور تند کولر آبی را روشن میکنیم و سیم دور تند را نیز پیدا میکنیم.یک سیم بدون برق باقی میماند که همان سیم نول است که نباید برق داشته باشد.اگر ساختمان شما دارای برق ارت باشد یک سیم دیگر هم بدون برق دارید که آن سیم ارت شما خواهد بود.

برای تشخیص سیم ارت ، اگر پنج رشته سیم داشته باشید ، آن رشته سیمی که رنگ زرد و یا زرد با رگه سبز دارد سیم ارت شماست.اگر در جعبه تقسیم برق کولر شما تنها جای اتصال چهار سیم وجود داشت ، سیم ارت را به بدنه ی کولر آبی متصل کنید و آن را رها نکنید چرا که در این صورت ممکن است بدنه ی کولر آبی دارای برق بشود .

سیم کشی کلید کولر آبی

در اینجا باز هم لازم است که هشدار دهیم که این کار ممکن است باعث خطراتی مانند برق گرفتگی شود پس بهتر است که از انجام این کار توسط افراد بی تجربه خودداری شود.برق سیم کشی کلید کولر آبی هم به شکل زیر است.

این نقشه مختص کلید های کولر مشابه با 8 پایه است و در صورتی که کلید کولر آبی شما نیز دارای 8 پایه باشد میتوانید از این نقشه سیم کشی کلید کولر آبی استفاده کنید.

نحوه سیم کشی کلید کولر آبی

سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولر آبی

طبق نقشه سیم کشی کولر آبی زیر برای نصب کلید کولر آبی در مدل های 8 پایه ، باید ابتدا نول و فاز ورودی را به پایه های 1 و 6 متصل نمایید.

فاز به پایه 1 و نول به پایه 6 باید متصل شود.سیمی که برای برق پمپ آب ( فاز پمپ ) استفاده میشود به پایه شماره 2 متصل خواهد شد ، پایه 7 برای سیم مورد استفاده برای فاز دور کند موتور ،پایه شماره 8 برای سیم مورد استفاده برای فاز دور تند موتور ، خواهد بود.برای اینکه در هنگام نصب به مشکل بر نخورید بهتر است که رنگ سیم ها را به خاطر بسپارید تا کارتان راحت تر باشد.

برای آسانی بیشتر کار میتوانید از روی جعبه تقسیم برق کولر عکس تهیه کنید تا در نصب پایه های 2 / 7/8/6 راحت باشید.کلید های 8 پایه دارای 3 پل یا 3 کلید خاموش روشن میباشد.اما برای کلید های چهار پل که چهار کلید برای خاموش روشن کولر آبی دارند باید به شکل زیر عمل کنید :

  • سیم نول خروجی به پایه N بالا متصل خواهد شد
  • سیم نول خروجی به پایه ی N پایین متصل خواهد شد
  • سیم فاز ورودی به پایه SL
  • سیم فاز پمپ به پایه P
  • سیم دور کند موتور به پایه L
  • سیم دور تند موتور به پایه SP

متصل خواهد شد.

نکات مهم در سیم کشی کولر آبی

نکات مهمی است که برای سیم کشی کولر آبی و سیم کشی کلید کولر آبی باید به آن دقت کنیم :

  • در مسیر سیم کشی کولر آبی بهتر است که سیم یک تکه استفاده شود که در آینده مشکل اتصالی نداشته باشید
  • مسیر عبور سیم کشی کولر آبی باید از کنار کانال کولر باشد و نه از مسیر لوله فاضلاب یا…
  • در نصب سیم های برق کولر آبی حتما از فیش های سیم برق استفاده کنید تا اتصال مطمنی داشته باشد
  • پس از سیم کشی و متصل کردن آن از عدم اتصالی و چک کردن محل اتصال سیم کشی مطمن شوید و سپس کولر را روشن کنید
  • برای سیم کشی کولر آبی حتما باید یک فیوز جداگانه 16 آمپری در نظر گرفته شود
  • در مسیر برق و پس از کلید کولر ابی بهتر است که از یک محافظ برق استفاده کنید

سیم کشی موتور کولر آبی

سیم کشی برق موتور کولر آبی با توجه به سیم کشی جعبه تقسیم انجام میشود.بر روی محل نصب فیش های برق موتور کولر آبی علامت های HI / LO / COM میبینید. که علامت HI مربوط به دور تند موتور است و باید سیم دور تند از جعبه تقسیم به آن متصل شود ، علامت LO مربوط به دور کند است که باید سیم دور کند سیم کشی کولر آبی به موتور متصل شود و در نهایت COM که نشان دهنده برق نول است.

نحوه سیم کشی برق موتور کولر آبی

  • علامت HI مربوط به دور تند
  • علامت LO مربوط به دور کند
  • COM که نشان دهنده برق نول است

برای عیب یابی سیم کشی برق کولر آبی پس از سیم کشی برق کولر آبی ، ممکن است چند ایراد شایع به وجود بیاید :

دور تند و کند جا به جا شده اند ، برای رفع این مشکل باید سیم های دور تند و کند موتور را جا به جا کنیم

ممکن است که پمپ آب روشن نشود که باید اتصال پمپ آب به فاز پمپ و نول را بررسی کنیم و از سالم بودن پمپ اطمینان داشته باشیم

ممکن است کولر روشن نشود که نشان دهنده عدم وجود برق در کولر است و باید فاز و نول ورودی را بررسی کنیم و فاز و نول خروجی را نیز بررسی کنیم

ممکن است کولر روشن شود اما فیوز بپرد ، اگر از سال بودن موتور و پمپ اطمینان دارید بررسی کنید که در مسیر سیم کشی کولر آبی جایی فاز و نول برخورد نداشته باشند.

خدمات تاسیسات ساختمان غرب تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما (09125001248)