لوله کشی آب و شوفاژ | بهترین روش لوله کشی شوفاژ و 6 نکته مهم

لوله کشی آب و شوفاژ
لوله کشی آب و شوفاژ

لوله کشی آب و شوفاژ

اگر با سوالات مختلفی در مورد لوله کشی آب و شوفاژ مواجه هستید با ما تا انتها همراه باشید و به جواب تمامی سوالات خود برسید. اگر هم سوالی راجب لوله کشی آب و شوفاژ داشتید میتوانید در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ دریافت کنید.

برای درک بهتر موارد مربوط به لوله کشی آب و شوفاژ به تفکیک ابتدا لوله کشی آب و موارد مربوط به آن را بررسی میکنیم و بعد به سراغ لوله کشی شوفاژ ، قیمت لوله کشی آب و شوفاژ ، تعویض لوله کشی آب و شوفاژ و تعمیر لوله کشی شوفاژ میپردازیم.

لوله کشی آب و شوفاژ یکی از مهمترین قسمت های تاسیسات هر ساختمان است که باید به آن توجه زیادی بشود. معمولا اکثر دردسر های تاسیسات ساختمان در بیشتر مواقع مربوط به لوله کشی ساختمان آب و شوفاژ و فاضلاب است.ما در این مطلب به لوله کشی آب و شوفاژ ، انواع لوله کشی آب و شوفاژ و… میپردازیم.

لوله کشی آب

لوله کشی آب و شوفاژ قسمت حیاتی تاسیسات ساختمان است. لوله کشی آب وظیفه تقسیم و رساندن آب به آشپزخانه ، حمام ، سرویس بهداشتی و تمامی قسمت های مد نظر را دارد.در سیستم های قدیم لوله کشی آب با لوله های آهنی انجام میشد که علاوه بر گرون بودن لوله و اتصالات ، سختی لوله کشی و… به دلیل آهنی بودن لوله ها ، خیلی زود دچار پوسیدگی و نشتی میشد و همچنین طعم آب مصرفی نیز تغییر میکرد.

امروزه در موارد عادی برای لوله کشی آب از لوله های سفید و پلاستیکی که معروف به لوله سبز هستند استفاده میکنند. سیستم لوله کشی هم همانند قبل انجام میشود و لوله آب سرد و گرم مصرفی از محل ورودی واحد به تمام قسمت های واحد تقسیم میشود.

لوله کشی آب از آنجایی که تحت فشار بسیار بالایی است باید به صورت دقیق و با اببندی مناسبی انجام شود که نشتی نداشته باشد. لوله کشی آب به صورت روکار و توکار میتواند باشد و بسته به مکان شما ، میزان هزینه ها و وضعیت واحد شما دارد برای مثال اگر در حال بازسازی هستید بهتر است که لوله کشی آب خود را به صورت توکار انجام دهید.

انواع لوله کشی آب

لوله کشی آب دو مدل معمولی و کلکتوری انجام میشود.

لوله کشی آب معمولی مانند لوله کشی های آهنی است با این تفاوت که مواد مورد استفاده و اتصالات و لوله ها پلاستیکی است. در این مدل لوله کشی مسیر لوله کشی برای تقسیم آب به تمام واحد بر اساس مکان قرار گیری آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام مشخص میشود.

سپس از ورودی آب واحد که بهتر است دو عدد فلکه هم در این مسیر قرار بگیرد ، لوله کشی انجام میشود.مسیر لوله کشی باید بهترین مسیر و در دسترس ترین مسیر باشد که تنها با بازدید استادکار این مورد مشخص میشود. این لوله کشی را میشود هم به صورت توکار و هم روکار انجام داد.

سیستم لوله کشی کلکتوری نوع جدید تر و پیشرفته تر است. در این سیستم لوله کشی تمامی ورودی آب گرم و سرد مصرفی وارد کلکتور ها میشود و از کلکتور برای ار قسمت از واحد مانند آشپزخانه و سرویس های بهداشتی به صورت جداگانه لوله کشی میشود.

در این لوله کشی برعکس مدل لوله کشی آب معمولی ، تمامی قسمت های واحد ، فلکه ای جداگانه دارد و لوله کشی آن نیز به صورت جداگانه از ابتدای ورودی آب ساختمان انجام میشود. خوبی این سیستم این است که اگر زمانی نیاز به تعمیر توالت فرنگی یا شیرآلات سرویس بهداشتی یا شیر آشپزخانه شما مشکلی داشته باشد و نیاز به بستتن آب باشد ، تنها آب همان قسمت بسته میشود و سایر قسمت های واحد مانند سرویس های بهداشتی آب دارد.لوله کشی آب و شوفاژ

لوله کشی آب و شوفاژ
لوله کشی آب و شوفاژ

انواع لوله مناسب لوله کشی آب

برای لوله کشی آب بهترین لوله ، لوله سفید پلاستیکی و یا لوله های پنج لایه است که به نیوپایپ هم معروف هستند.لوله های سفید و معمولی برای لوله کشی معمولی و لوله های نیوپایپ یا سوپر پایپ یا پنج لایه برای لوله کشی های کلکتوری پیشنهاد میشود.

لوله های پنج لایه هزینه بسیار بیشتری نسبت به لوله های سفید معمولی دارند چرا که اتصالات گران تر و لوله های متفاوتی دارند که باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. لوله های پمج لاه دوام و همر مناسبی دارند و تقریبا عمر این نوع لوله ها به شرط لوله کشی درست و اصولی ، با لوله های سفید معمولی یکسان است.لوله کشی آب و شوفاژ

در نظر داشته باشید که اجرای اصولی و درست لوله کشی آب و شوفاژ از همه این موارد مهم تر است و اگر لوله کشی غیر اصولی باشد ، اتصالات به خوبی متصل نشوند و یا نکات لوله کشی توکار رعایت نشود میتواند باعث به وجود آمدن خسارت خواهد بشود.

انواع سیستم لوله کشی آب

سیستم لوله کشی آب به دو صورت میتواند باشد :

  • سیستم باز
    • در سیستم لوله کشی باز ، آب به سمت یک مخزن که در تبادل با هوای آزاد است در جریان قرار میگیرد ، نمونه این سیستم ها را میتواند در لوله کشی برج ها خنک کننده مشاهده کرد.
  • سیستم بسته
    • سیستم بسته نوع دومی است که میتوان آن را اجرا کرد . در سیستم بسته آبی که در سیستم جریان دارد در مسیر خود در معرض هیچ هوایی قرار نمیگیرد . این سیستم ها را میتوان باز هم به دو نوع تقسیم کرد که در یک نوع آن منبع انبساط باز داریم و در نوع دیگر منبع انبساط بسته را مشاهده میکنیم. در سیستم بسته با منبع انبساط بسته آب در جریان با هوای آزاد ارتباطی ندارد اما در سیستم بسته با منبع انبساط باز آبی که در حال چرخش در سیستم است در حد کمی با هوای آزاد در ارتباط است. نمونه این دو نوع سیستم باز و بسته را میتوان در موتورخانه های شوفاژ مشاهده کرد.لوله کشی آب و شوفاژ

در سیستم های لوله کشی آب میتوانیم دو دسته دیگر را نیز در نظر بگیریم . اگر به نحوه کار موتورخانه دقت کرده باشید میتوان فهمید که یک دسته از آب هایی که در سیستم هستند دائما در حال چرخش و سیرکوله هستند و دسته دوم تنها یک بار در سیستم گردش دارند و بعد تخلیه خواهند شد.

از همین نظر میتوانیم سیستم لوله کشی را به دو نوع تک گذر و گردشی تقسیم کنیم. سیستم گردشی نمونه آن را میتوانیم در مدار گرمایش و سیستم لوله کشی شوفاژ داشته باشیم که آب دائما در حال گردش و جریان در سیستم لوله کشی است ، سیستم تک گذر هم همانند آب مصرفی است که یک بار در سیستم جریان پیدا میکند ، گرم میشود و سپس به مصرف میرسد و تخلیه خواهد شد.

لوله کشی شوفاژ

لوله کشی شوفاژ قسمت دیگر لوله کشی ساختمان است. لوله کشی شوفاژ ممکن است از موتورخانه تا واحد شما باشد و یا در ساختمان هایی که دارای سیستم گرمایشی پکیج هستند این لوله کشی داخل واحد است و به موتورخانه مربوط نمیشود.لوله کشی آب و شوفاژ

لوله کشی شوفاژ هم در ابتدا با لوله های آهنی انجام میشد و باز هم مشکلات استفاده از لوله های آهنی وجود داشت اما این بار به دلیل اسیدی بودن آب شوفاژ ، پوسیدگی لوله های شوفاژ بیشتر از لوله کشی آهنی برای آب بود و زود تر دچار مشکل میشد.

لوله کشی شوفاژ باید بسیار اصولی و با دقت انجام شود چرا که غیر اصولی بودن لوله کشی شوفاژ میتواند باعث ایجاد مشکل در سیستم گرمایشی بشود و رادیاتور ها هوا بگیرند.

انواع لوله کشی شوفاژ

لوله کشی سیستم شوفاژ بهتر است همانند سیستم معمولی باشد. لوله کشی شوفاژ روکار و توکار با همدیگر تفاوت دارند.اگر قصد تعمیر و یا تعویض لوله کشی شوفاژ را دارید بهتر است که لوله کشی توکار را در نظر بگیرید که مشکل در آینده به وجود نیاید.لوله کشی آب و شوفاژ

در لوله کشی شوفاژ در نظر بگیرید که حتما در مسیر لوله کشی شوفاژ ، فلکه مناسب در نظر گرفته شود تا در زمان نیاز به تعمیر رادیاتور شوفاژ ، به راحتی مسیر شوفاژ را قطع کنید. لوله کشی شوفاژ بهتر است که مسیر سر راست و بدون پیچ و خمی داشته باشد تا گردش آب به راحتی انجام شود .

در مسیر لوله کشی رعایت اندازه ها بسیار مهم است ، محل قرارگیری رادیاتور ها باید با فاصله مناسب از هم باشند و همچنین هر رادیاتور از کف فاصله ای حدود 10 الی 15 سانتی متر باشد.

انواع سسیتم لوله کشی شوفاژ

همانطور که لوله کشی آب سیستم های مخصوص به خود دارد این موضوع را میتوانیم برای سیستم لوله کشی شوفاژ نیز در نظر بگیریم. انواع سیستم لوله کشی شوفاژ :

سیستم لوله کشی شوفاژ تک لوله ای

لوله کشی آب و شوفاژ

سیستم لوله کشی شوفاژ تک لوله ای که یکی از انواع لوله کشی آب و شوفاژ است ، یک لوله وظیفه رفت و برگشت آب مدارگرمایش را بر عهده دارد.در سیستم های لوله کشی با دو لوله رفت و برگشت ، آب ورودی مدار گرمایش از طریق یک لوله وارد سیستم میشود و از طریق لوله برگشت آب مجددا به مدار گرمایش برخواهد گشت.

اما در سیستم لوله کشی شوفاژ تک لوله ای ما لوله برگشت نخواهیم داشت و همان لوله رفت و انتقال آب ، وظیفه برگشت آب را نیز بر عهده دارد.نکته ای که در این سیستم باید مد نظر قرار بدهیم این است که باید برای هر رادیاتور شوفاژ یک انشعاب با شیر رادیاتور قرار دهیم .

همچنین لوله ی بای پس و یا یک لوله از ابتدا تا انتهای مسیر داشته باشیم تا در زمانی که نیاز به گرمایش یک رادیاتور نداشتیم و آن را بستیم آب در سایر رادیاتور ها گردش داشته باشد و جریان آن قطع نشود.

در این روش از لوله کشی شوفاژ میتوان مزایا و معایبی را در نظر گرفت ، از مزایای این وش ، زمانی است که ما به لوله کشی روکار احتیاج داریم ، پس کشیدن و بردن دو لوله میتواند دست و پا گیر تر باشد و جلوه نامناسب تری هم داشته باشد. مزیت بعدی این است که در این مدل نیاز کمتری به لوله داریم پس در هزینه و لوازم نیز صرفه جویی میشود.

اما معایب این سیستم این است که این سیستم برای تعداد 5 رادیاتور پاسخگو است و بیشتر از آن را توصیه نمیکنیم که از این روش استفاده کنید و همچنین باید در زمان اجرای لوله کشی دقت زیادی داشته باشیم.لوله کشی آب و شوفاژ

سیستم لوله کشی شوفاژ رفت و برگشتی ( دو لوله ای )

لوله کشی آب و شوفاژ

این نوع لوله کشی همانطور که از اسم آن مشخص است ، دارای دو لوله در سیستم است ، یک لوله برای مسیر رفت که آب مدار گرمایش را که دمای بالایی دارد را به رادیاتور ها منتقل میکند و سیستم بعدی یا لوله برگشت ، آبی که دمای آن کاهش پیدا کرده را مجددا به مدار گرمایش بر میگرداند.

البته این نوع سیستم لوله کشی را میتوان به دو شکل در نظر بگیریم ، نوع اول سیستم لوله کشی شوفاژ رفت و برگشتی مستقیم است و نوع دوم سیستم لوله کشی شوفاژ رفت و برگشتی معکوس است. در سیستم لوله کشی رفت و برگشتی مستقیم همانند تصویر زیر ، یک لوله برای رفت سیستم گرمایش در نظر گرفته میشود و موازی با آن یک لوله برای برگشت آب های مدار گرمایش که گرمای خود را از دست داده اند در نظر گرفته میشود .

به عبارت ساده تر دراین نوع لوله کشی لوله های رفت و برگشت موازی هم کشیده میشوند و تا انتهای کار میروند . اما این روش یک عیب بزرگی خواهد داشت و آن هم این است که به دلیل این که رادیاتور های اول و نزدیک تر ، که زود تر آب وارد آن ها خواهد شد به نسبت رایاتور های دور تر و آخر ، جمع لوله رفت و برگشتی که وظیفه چرخش آب در آن رادیاتور را دارند کمتر است تا رادیاتور های انتهایی کار ، در نتیجه رادیاتور های ابتدایی فشار بیشتری دارند ، آب بیشتری در آن ها در جریان است و گرم تر از رادیاتور های انتهایی هستند به همین دلیل است که در برخی مواقع رادیاتور های نزدیک تر به پکیج گرم تر و رادیاتور های دور تر سرد تر هستند.

برای رفع این مشکل نمیتوانیم از پمپ برای افزایش فشار آب در مدار استفاده کنیم چرا که اینم کار باعث آسیب به پمپ پکیج خواهد شد چون ضعیف تر است و در مدار قرار میگیرد و هد و دبی آن ها با یکدیگر تفاوت دارد.برای رفع این مشکل باید مسیر برگشت رادیاتور ها را کنترل کنیم . لوله کشی آب و شوفاژ

به همین منظور باید شیر برگشت رادیاتور های انتهایی را باز گذاریم تا جیان در آن ها با فشار و سرعت مناسب در گردش باشد و شیر برگشت رادیاتور های ابتدایی را باید تنظیم کنیم که فشار برگشت آن کمتر از رادیاتور های انتهایی کار باشد.در این صورت فشار رادیاتور ها با یک دیگر بالانس و تنظیم خواهد شد و رادیاتور ها گرمای یکسانی را خواهند داشت.

از مزایای این نوع سیستم لوله کشی اجرای ساده آن خواهد بود.

اما سیستم لوله کشی رفت و برگشتی معکوس برخلاف سیستم لوله کشی رفت و برگشتی مستقیم ، لوله های رفت و برگشت دیگر به صورت موازی و کنار هم کشیده نمیشود بلکه لوله برگشت ، معکوس لوله رفت خواهد بود.

تفاوت این سیستم با سیستم برگشت مستقیم در این است که در سیستم مستقیم ، رادیاتور اول ، اولین مسیر برگشت را داشت ولی در سیستم لوله کشی دو لوله ای معکوس ، اولین رادیاتور که لوله برگشت به آن متصل خواهد شد ، آخرین رادیاتور خواهد بود یعنی اولین رادیاتوری که آب گرمایش به آن ورود پیدا میکند ، آخرین رادیاتوری است که آب آن وارد مدار گرمایش میشود و آخرین رادیاتوری که آب گرمایش وارد آن میشود اولین رادیاتوری است که آب برگشت دارد. این نوع لوله کشی باعث میشود تا فشار تمامی رادیاتور ها بالانس و تنظیم باشد و گرمای تمامی آن ها یکسان باشد.لوله کشی آب و شوفاژ

اما موضوعی که باید به آن دقت کنیم این است که این نوع لوله کشی مناسب همه نیست و بهتر است در مصارف خانگی از لوله کشی مستقیم مورد استفاده قرار بگیرد . سیستم لوله کشی معکوس از نوع لوله کشی هایی است که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع لوله مناسب برای لوله کشی شوفاژ

بهترین لوله برای لوله کشی شوفاژ ، لوله های سفید هستند که البته باید سایز مناسب آن را در نظر بگیریم تا به مشکل بر نخوریم.استفاده از لوله های دیگر پیشنهاد نمیشود چرا که لوله های سفید دوام خوبی دارند ، هزینه معقول تری دارند و لوله کشی آن هزینه کمتری دارد.

لوله های سفید در برابر رسوبات ، اسید رادیاتور ها و… مقاومت بالایی دارند و تا سال ها شما را از تعمیرو تعویض لوله کشی شوفاژ راحت میکنند البته باز هم تاکید میکنیم که در تمامی این موارد باز هم وجود کار درست و اصولی بسیار مهم است.لوله کشی آب و شوفاژ

قیمت لوله کشی آب

قیمت لوله کشی آب به مواردی همچون :

  • مسیر لوله کشی
  • لوله مورد استفاده
  • نوع سیستم لوله کشی
  • تعداد سرویس ها و تقسیمات لوله کشی
  • توکار بودن یا روکار بودن
  • متراژ لوله کشی

بهتر است برای اطلاع دقیق از قیمت لوله کشی آب ابتدا از یک استادکار بخواهید که با بازدید محل به شما مشاوره دهد و بعد قیمت دقیق لوله کشی آب را مشخص کند.

قیمت لوله کشی شوفاژ

قیمت لوله کشی شوفاژ هم به مواردی همچون :

  • متراژ لوله کشی
  • مسیر لوله کشی
  • تعداد رادیاتور ها
  • لوله مورد استفاده
  • روکار بودن یا توکار بودن لوله کشی

تعویض لوله کشی آب

لوله کشی آب گاهی اوقات به دلیل پوسیدگی و کارکرد بالا و قدیمی شدن ، دچار نشتی خواهد شد. در بسیاری اوقات تعمیرات امکان پذیر نیست چرا که پوسیدگی به شدت زیاد است و فشار بر روی لوله ممکن است باعث شود در قسمت دیگر باز هم نشتی آغاز شود.

لوله کشی آب و شوفاژ
لوله کشی آب و شوفاژ

تعویض لوله کشی آب در این هنگام بهترین کاری است که میتوانید انجام دهید.لوله کشی آب هم میتواند روی کار باشد و هم توی کار باشد و مشکلی ایجاد نکند اما لوله کشی توی کار به دلیل مشخص نبودن لوله ها جلوه بهتری دارد و دست و پا گیر نیز نیست.

تعویض لوله کشی شوفاژ

لوله کشی شوفاژ گاهی اوقات به دلیل پوسیدگی و کارکرد بالا و قدیمی شدن ، دچار نشتی خواهد شد. در بسیاری اوقات تعمیرات امکان پذیر نیست چرا که پوسیدگی به شدت زیاد است و فشار بر روی لوله ممکن است باعث شود در قسمت دیگر باز هم نشتی آغاز شود.

در این مواقع بهتر است که اقدام به تعمیر لوله کشی شوفاژ نکنید و مستقیما تعویض آن را انجام دهید. لوله کشی روکار شوفاژ نیز میتوان انجام داد اما بهتر است این لوله کشی توی کار انجام شود و دیگر مشکلی در آینده نداشته باشید.لوله کشی آب و شوفاژ

تعمیر لوله کشی آب و شوفاژ

تعمیر لوله کشی آب و شوفاژ در مجموعه خدمات تاسیسات غرب تهران با بهترین کیفیت و به بهترین شکل انجام میشود.اگر نیاز به خدمات تعمیر لوله کشی آب و شوفاژ دارید و یا نیاز به تعمیرات تعمیر لوله کشی آب و شوفاژ دارید میتوانید با مجموعه ما تماس بگیرید.

کلیه خدمات تعمیر لوله کشی آب و شوفاژ به صورت شبانه روزی با اعزام فوری به محل شما ارائه میشود. 09125001248 / 09334467449 / 09354042093 / لوله کشی آب و شوفاژ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما (09125001248)