علت روشن نشدن پمپ آب خانگی 📌13 علت + روش تعمیرات📌

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی یکی از سوالاتی است که بیشتر افراد در زمان مواجه شدن با روشن نشدن پمپ آب خانگی به پیدا کردن جواب آن میپردازند. علت های روشن نشدن پمپ آب خانگی مختلف هستند و باید به بررسی دقیق و تک تک آن ها بپردازیم.

در این مطلب درموردعلت روشن نشدن پمپ آب خانگی و روش های تعمیرات آن میپردازیم. شما مشتریان عزیز اگر به تعمیر و سرویس پمپ آب خانگی و یا پمپ آب تحت فشار نیاز دارید میتوانید با شماره های 09125001248 / 0935442093 / 09334467449 تماس بگیرید.

دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی

گاهی از مواقع در ساختمان با وجود نصب بودن پمپ آب تحت فشار یا همان پمپ آب خانگی ، در زمان باز کردن شیر آب خبری از فشار آب نیست و پمپ آب خانگی نیز روشن نمیشود. علت روشن نشدن پمپ آب خانگی به خصوص در زمان اوج مصرف مانند روز های جمعه بسیار آزار دهنده خواهد بود.

بسیاری از مواقع هم افراد تصور میکنند که پمپ توانایی جبران کمبود فشار آب را ندارد و هزینه هایی که برای نصب و راه اندازی تجهیزات پمپ آب خانگی کردند به اشتباه بوده است. اما روشن نشدن پمپ آب خانگی دلیل های دیگری دارد که باید آن ها را بدانید و بررسی کنید. لازم به نگرانی نیست این مشکل به آسانی قابل حل شدن است.

📌 تعمیر پمپ موتورخانه

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت های کار نکردن پمپ آب خانگی

ما در این مقاله حدودا 12 مورد را در علت روشن نشدن پمپ آب خانگی به شما میگوییم که باید تک تک آن ها را در تعمیر علت روشن نشدن پمپ آب خانگی بررسی کنید.

  • ورودی آب ساختمان قطع است
  • پمپ آب به برق متصل نیست.
  • کلید اتوماتیک خراب است.
  • خرابی فشار سنج خراب است یا اتومات تنظیم نیست.
  • نشتی آب از اتومات پمپ آب
  • قطع شدن کنتاکت های کلید اتومات پمپ آب
  • مسدود شدن مسیر پمپ آب با ست کنترل
  • پمپ آب هوا گرفته است.
  • قفل کردن پروانه پمپ آب خانگی
  • روشن ماندن زیاد و داغ شدن پمپ آب
  • پلاتین ست کنترل معیوب است.
  • فلکه های پمپ آب را بررسی کنید.

ورودی آب ساختمان و علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

یکی از علت های روشن نشدن پمپ آب خانگی ، جریان نداشتن آب در لوله ها و به عبارت صحیح تر بسته بودن فلکه ورودی آب ساختمان است.بسته بودن شیر فلکه آب ساختمان باعث میشود که آب در جریان نباشد و در زمانی که شما آب را باز میکنید پمپ آب روشن نشود و یا شما فشارآب مناسب نباشد.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افرادی که در طبقات بالای یک ساختمان سکونت دارند پیش بیاید ، عدم روشن شدن پمپ در زمان استفاده ازآب است که باعث میشود فشار آب ه شدت کم باشد و این واحد ها با مشکل آب و کمبود فشار آن رو به رو بشوند.

از مهمترین دلایل به وجود امدن این مشکل نصب غیر اصولی پمپ آب و استفاده از ست کنترل است. ست کنترل همان کلید اتومات است اما با این تفاوت که ست کنترل از نوع دیجیتالی است.علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالایی وجود ست کنترل میتواند باشد ، زمانی که شما از ست کنترل استفاده میکنید ، با باز شدن شیر آب در طبقات پایینی و به وجود آمدن جریان آب در لوله ها ، ست کنترل این جریان آب را دریافت و پمپ را روشن میکند اما زمانی که در طبقات بالایی سکونت داشته باشید با باز کردن شیر آب جریانی اتفاق نمی افتد و یا زمان میبرد تا این جریان شکل بگیرد به همین دلیل بهتر است از ست کنترل در ساختمان های با تعداد زیاد طبقات استفاده نکنید.

علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان

یکی از مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید دیر روشن شدن پمپ آب است. فرقی نمیکند کدام طبقه از آب استفاده میکند ، پمپ آب در زمان استفاده از آب دیر روشن میشود ، این مشکل از چند مورد میتواند باشد که باید توسط استادکار تعمیر پمپ آب خانگی بررسی شود :

  • تنظیم نبودن باد منبع و یا خرابی تیوب منبع
  • تنظیم نبودن کلید اتومات پمپ
  • تنظیم نبودن و خرابی ست کنترل

برای دیر روشن شدن پمپ آب و علت دیر روشن شدن پمپ آب باید این موارد را به صورت تخصصی توسط استادکار ماهر چک کنید ، توجه کنید که ممکن است علل دیگر نیز وجود داشته باشد که در زمان تعمیر پمپ آب مشخص شود.

علت روشن نشدن ست کنترل پمپ آب

روشن نشدن و خرابی ست کنترل پمپ آب در بیشتر مواقع به دلیل خرابی و آب خوردگی ست کنترل است ، ست کنترل از انجایی که دارای برد الکتریکی است و حساس میباشد ، در برابر آب خوردگی و نوسانات برق مقاومت انچنانی ندارد. از دلایل دیگر خرابی برد الکترونیکی ست کنترل به مواردی همچون :

  • یکسره کار کردن پمپ آب
  • نوسانات برقی
  • آب خوردگی
  • نشتی داشتن پمپ
  • نا مرغوب بودن ست کنترل و بی کیفیت بودن آن

بهتر است برای نصب و استفاده از ست کنترل و یا حتی خرید ست کنترل با یک استادکار تعمیر پمپ اب مشورت کنید

قطع بودن برق پمپ آب و روشن نشدن پمپ آب خانگی

یکی از خوش بینانه ترین و بهترین حالت های روشن نشدن پمپ آب خانگی این است که برق داخل دستگاه نیاید و روشن نشود. برای این مورد میتوانیم سه حالت کلی را بررسی کنیم:

حالت اول زمانی است که پریزی که دوشاخه پمپ آب داخل آن است برق ندارد.برای بررسی این مورد ابتدا با فازمتر اقدام به بررسی برق داشتن آن پریز نید تا اطمینان پیدا کنید برق در پریز وجود دارد.

پس از بررسی پریز به بررسی ظاهری آن نیز بپردازید و بررسی کنید که علائم ذوب شدگی درون پریز موجود نباشد. معیوب شدن و ذوب شدن پریز هم میتواند علت عدم جریان برق باشد.

حالت دوم زمانی است که برق داخل پریز است و پریز هم مشکلی از نظر ظاهری ندارد اما باز هم پمپ روشن نمیشود. در این جا بررسی کنید که آیا کابل قطعی و یا خرابی دارد یا خیر ؟

گاهی اوقات ممکن است که کابل و یا دوشاخه پمپ آب مشکل دارد و برق را به پمپ نمیرساند.اگر کابل زدگی دارد و یا پارگی دارد ممکن است علت عدم جریان برق همان باشد.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

در نهایت سوکت های ورودی برق پمپ آب را بررسی ککنید و ببینید که برق دارند یا نه. اگر سوکت ها متصل بودند و برق هم داشتند مشکل از حالت سومی که در ادامه میگوییم ممکن است باشد.

حالت سوم زمانی پیش می آید که سیم پیچ داخلی پمپ آب دچار عیب شده باشد.دراین مراحله به دلیل تخخصصی بودن کار بهتر است که اقدامی نکنید و با یک استادکار متخصص تماس بگیرید.

ممکن است سیم پیچ پمپ آب به دلیل داغ شدن و یا معیوب شدن قطعی داشته باشد که باید بررسی شود و این عیب را رفع کرد. بهتر است پمپ آب داخل برق نباشد تا یک استادکار اقدام به تعمیرات کند.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

خرابی کلید اتومات پمپ آب و روشن نشدن پمپ آب خانگی

خرابی کلید اتومات پمپ به دلیل رسوبات و یا آب خوردگی و زنگ زدگی میتواند باعث شود که این قطعه نتواند عملکرد درستی داشته باشد و معیوب شود.

پس ممکن است که با باز کردن آب ، ست کنترل و کلید اتومات متوجه این موضوع نشود و وارد مدار نشه و در نتیجه فشار آب افت پیدا خواهد کرد.

اگر این مورد برای پمپ شما پیش آمد تنها چند ضربه به کلید اتومات وارد کنید و اگر با این کار پمپ آب روشن شد قطعا مشکل از کلید اتومات و رسوبات داخل آن است.

مورد دیگر در کلید اتومات اینن است که این قطعه سوخته باشد و معیوب شده باشد که در این حالت برق وارد دستگاه نمیشود و پمپ هم روشن نخواهد شد. وظیفه ست کنترل یا کلید اتومات حس کردن فشار آب و دستور روشن و خاموش کردن پمپ آب است. پس اگر این قطعه کار نکند پمپ آب هم روشن نخواهد شد . یکی از دلایل اصلی علت روشن نشدن پمپ آب خانگی خرابی همین قطعه است.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

نشتی آب از اتومات پمپ آب

یکی از دلایل دیگر که باز هم به قطعه اتومات پمپ آب خانگی باز میگردد ، نشتی آب محل اتصال لوله و ست کنترل یا همان اتومات پمپ است.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

این قسمت در اثر خوردگی و پوسیدگی یا خرابی به دلایل دیگر میتواند دچار نشتی آب شود.جنس محل اتصال آن میتواند استیل ، مس و یا حتی پلاستیک باشد.

با نشتی این قسمت ( محل اتصال کلید به لوله آب ) کلید و ست کنترل نمیتواند تغییر فشار آب را متوجه شود و در نهایت باعث خرابی و روشن نشدن آن خواهد شد. البته نشتی از این قسمت یکی از دلایل علت روشند نشدن پمپ آب است و نشتی در قسمت های دیگر هم باید بررسی شود.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

قطع شدن کنتاکت های کلید اتومات پمپ آب

قطع شدن کنتاکت های کلید اتومات پمپ آب یکی دیگر از دلایل خرابی و روشن نشدن پمپ آب خانگی است. محل اتصال کنتاکت های کلید ست کنترل گاهی اوقات رسوب میکند و یا قطع خواهند شد.

با به وجود آمدن این مشکل برق به ست کنترل نمیرسد و باعث روشن نشدن پمپ آب خواهد شد.دلایلی همچون ، عدم سرویس به موقع پمپ آب ، اتمام عمر مفید ست کنترل ، رطوبت و آب خوردگی و کیفیت چایین ست کنترل از دلایلی است که مشکل روشن نشدن پمپ آب را به وجود می آورد.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

برای رفع این مورد میتوانید با فرچه سیمی یا سمباده ضبر اقدام به رع رسوبات کنید.قبل از هر چیزی از قطع شدن برق مطمئن شوید ، پس از آن پیچ های اتصال دهنده کنتاکت ها را باز کنید و هم سیم و هم محل اتصال را تمیز کنید تا رسوبی نباشد.

مسدود شدن مسیر پمپ آب با ست کنترل

پمپ آب خانگی یک منبع تحت فشار دارد که به وسیله یک لوله باریک به آن متصل خواهد شد.این لوله ممکن است که دچار مسدود شدگی و در نتیجه مانع عملکرد درست پمپ آب میشود.

این مورد بسیار شبیه به خرابی ست کنترل است و در اولین نگاه به نظر میرسد که مشکل روشن نشدن پمپ آب به دلیل خرابی ست کنترل است اما باید این مورد نیز بررسی شود.

سختی بالا آب منطقه شما و سرویس نشدن پکمپ باعث رسوب گرفتن این لوله خواهد شد مه در نهایت باعث عدم درست کار کردن پمپ آب میشود.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

در واقع به دلیل اشتباه و به هم خوردن فشار ، پمپ از تنظیم خارج میشود و تغییرات فشار آب را متوجه نخواهد شد و همین دلیل روشن نشن پمپ آ خواهد بود.

پمپ آب هوا گرفته است.

پس از بررسی موارد بالا از جمله ست کنترل که مهمترین آن ها است ، اگر عیبی پیدا نکردیم باید به سراغ پمپ آب برویم و بررسی کنیم که آیا پمپ آب مشکل دارد یا خیر؟

مشکل هوا گرفتن پمپ آب به زبان ساده زمانی به وجود می آید که مقداری هوا داخل پمپ آب محبوس شده است و این مقدار هوا اجازه پمپاژ و یا مکش آب را نخواهد داد.

هوا گرفتن پمپ آب معمولا از دلایلی است که کمتر پیش می آید اما باید در بررسی علت روشن نشدن پمپ آب خانگی به بررسی این مورد هم بپردازید.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

برای رفع این مشکل و بررسی آن ، باید اقدام به هواگیری پمپ آب خانگی خود کنید . کار سختی نیست ، بر روی تمامی پمپ های آب خانگی یک پیچ هواگیری به همین منظور تعبیه شده است.

برای گرفتن هوای داخل پمپ این پیچ هواگیری را باز کنید و هوای داخل پمپ را تخلیه کنید . باز بودن پیچ هواگیری را تا جایی که هوا وجود نداشتننه باشد و فقط آب از آن بیاید ادامه دهید.

قفل کردن پروانه پمپ آب خانگی

قفل کردن پروانه پمپ آب خانگی یکی از دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی است.گاهی اوقات تمام موارد سالم هستند و هیچ مشکلی در ست کنترل و سایر مواردی که در بالا گفتیم نیست اما باز هم پمپ روشن نمیشود.

قفل کردن پروانه پمپ آب خانگی را نیز باید در نظر داشته باشیم.قفل کردن پروانه پمپ آب خانگی معمولا به دلیل وجود لجن و رسوبات و یا خرابی خود شفت و پروانه پمپ آب به وجود می آید.

زمانی که پروانه قفل کند ، پمپ روشن نمیشود چرا که پروانه آب را نمیکشد و در نتیجه نباید پمپ آغاز به کار کند.برای رفع این مشکل باید با کمک استادکار تعمیر پمپ آب خانگی ، پروانه پمپ باز و تعمیر شود و اگر نیاز به تعویض داشت ، آن را تعویض کنید.

شستشوی مخزن ، نصب فیلتر آب در ورودی آب پمپ میتواند از مواردی باشد که در پیشگیری از قفل کردن پمپ آب به شما کمک کند.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

روشن ماندن زیاد و داغ شدن پمپ آب

روشن ماندن زیاد و داغ شدن پمپ آب از موارد دیگر در علت روشن نشدن پمپ آب است.روشن ماندن زیاد و داغ شدن پمپ آب میتواند به دلایلی همچون ، تنظیم نبودن ست کنترل ، استفاده نکردن از کلید اتومات ، استفاده نکردن از مخزن باشد.

زمانی که پمپ آب خانگی بیش از حد داغ کند میتواند زمینه سوختن و معیوب شدن این قطعه را به وجود بیاورد پس باید اقدام به رفع مواردی که باعث داغ کردن پمپ آب خواهد شد کنیم.

پلاتین ست کنترل معیوب است.

ست کنترل و کلید اتومات دارای پلاتین هایی هستند که توسط این پلاتین ها پمپ روشن و خاموش خواهد شد.زمانی که پلاتین های آن به یک دیگر بچسبند و یا فاصله زیاد داشته باشند این مشکل به وجود خواهد آمد.

بهتر است برای جلو گیری از این مورد از قطعات با کیفیت و مناسب استفاده کنید تا مشکلی برای شما در آینده پیش نیاید و اینگونه آسیبی به پمپ نیز وارد نخواهد شد.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

فلکه های پمپ آب را بررسی کنید.

فلکه های پمپ آب را بررسی کنید ، این آخرین دلیلی است که در علت روشن نشدن پمپ آب میگوییم و بهتر است که اولین موردی که چک میکنید همین باشد !!

دربسیار از مواقع بسته بودن فلکه های پمپ آب باعث روشن نشدن آن خواهد شد و بهتر است که آن را همیشه مد نظر داشته باشد.برخی اوقات افراد اقدام به بستن آن میکنند!

جلوگیری از خرابی پمپ آب خانگی

در بسیاری از موارد بالا ، علت به وجود امدن آن ها دلایلی همچون عدم سرویس به موقع است. اما در کنار موارد بالا بهتر است بدانیم که چه کار هایی است که باید انجام بدهیم تا پمپ آب ما دچار مشکل نشود؟علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

  • سرویس به موقع پمپ
  • خرید تجهیزات با مشورت کردن با یک استادکار
  • تهیه تجهیزات با کیفیت
  • حساسیت نسبت به نحوه کارکرد پمپ

سرویس به موقع پمپ آب ، یکی از موراد کمک کننده است تا مشکلی برای پمپ آب به وجود نیاید.سرویس پمپ آب را هر شیش ماه الی 1 سال در نظر بگیرید.

در مواردی که میخواهید تجهیزات پمپ آب را بخیرید از یک استادکار مشورت بگیرید تا ر خرید دچار اشتباه نشوید همچنین همیشه بهتر است از تجهیزات با کیفیت و برند های معتبر استفاده کنید.

در مورد کارکرد پمپ آب خود حساسیت به خرج دهید و از تغییرات آن سرسری نگذرید.بهتر است که هر زمان حس کردید پمپ آب مشکل دارد آن را با یک استادکار در میان بزارید.

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

خدمات تاسیسات غرب تهران تعمیر پمپ آب خانگی

خدمات تاسیسات ساختمان غرب تهران کلیه خدمات تعمیر ، نصب و سرویس پمپ آب خانگی را از صفر تا صد انجام خواهد داد. برای درخواست تعمیرات و یا سرویس پمپ آب میتوانید با ما تماس بگیرید و ثبت درخواست خود را انجام دهید.علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما (09125001248)