علت سفت شدن شیر اهرمی

6 علت سفت شدن شیر اهرمی 🔴با روش تعمیر در منزل🔴

علت سفت شدن شیر اهرمی
علت سفت شدن شیر اهرمی

علت سفت شدن شیر آهرمی

سفت شدن شیر اهرمی یکی از مشکلاتی است که در شیرآلات اهرمی به وجود می آید.اگر شما به دنبال علت سفت شدن شیر اهرمی میگردید پس حتما با این مشکل رو به رو شده اید.

سفت شدن شیر اهرمی به حالتی گفته میشود که در آن حرکت دادن دسته شیر اهرمی و باز و بست کردن شیر اهرمی به سختی انجام میشود و به نظر سفت می آید.

علت سفت شدن شیر اهرمی معمولا چند مورد بیشتر ندارد که در این مطلب به تمامی علت سفت شدن شیر آب اهرمی اشاره خواهیم کرد.اگر با مشکل سفت شدن شیر اهرمی رو به رو هستید و میخواهید به علت سفت شدن شیر اهرمی پی ببرید تا آخر مطلب همراه ما باشید.

سفت شدن شیر اهرمی

برای تعمیر سفت شدن شیر اهرمی و یا تعمیر و نصب شیرالات میتوانید با ما در تماس باشید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که بیش از 90 درصد شیرآلات اهرمی مکانیزم شبیه به یکدیگر دارند . پس تفاوتی ندارد که با مشکل سفت شدن شیر ظرفشویی رو به رو شدید یا حمام یا اینکه برند شیرآلات شما چیست؟ تمامی شیرآلات یکسان هستند و تفاوتی با هم ندارند اما قبل از آن به معرفی انواع شیرآلات اهرمی میرویم تا شما تشخیص دهید که شیر شما از کدام نوع است.

علت سفت شدن شیر اهرمی

انواع شیر اهرمی کدام است؟

  • شیر آلات اهرمی با مغزی توپی

این نوع از شیرآلات اهرمی دارای یک دسته اهرمی است و مغزی آن توپی شکل است.مغزی و کارتریج این شیرالات دارای واشر و قطعات لاستیکی است و مانند سایر شیرآلات اهرمی باز و بست و تنظیم دمای آب را انجام میدهد.

  • شیرآلات اهرمی با مغزی کارتریج

شیرآلات اهرمی با مغزی کارتریج معمولی که معمولا در اکثر آن ها ، مغزی و کارتریج پلاستیکی است.این شیرآلات در دو مدل وجود دارند : در مدل اول آن ها برای آب گرم و سرد یک مغزی در نظر گرفته شده است وو تنظیم دما آب توسط همان یک مغزی انجام میشود.

در مدل دوم برای آب سرد و گرم ، همانند شیرالات پیچی قدیمی ، هر کدام مغزی جداگانه ای در نظر گرفته شده است و کارتریج ها و مغزی ها وظیفه تنظیم فشار آب و باز و بست را دارند.

  • شیرالات اهرمی با مغزی سرامیکی

این مدل شیرآلات دارای مغزی و کارتریج از جنس سرامیک هستند که تنها تفاوت ان ها با سایر شیرآلات اهرمی در نوع جنس کارتریج است.این نوع شیرآلات عمر بالایی دارند و در شیرالات و برند های معتبر و با کیفیت مانند KWC دیده میشود.

سفت شدن شیر اهرمی
علت سفت شدن شیر اهرمی

علت های سفت شدن شیر اهرمی چیست؟

  • سفت شدن بیش از حد مهره کارتریج
  • رسوب گرفتن کارتریج
  • خرابی محل قرار گرفتن کارتریج
  • خرابی و شکستن کارتریج شیر اهرمی
  • ورود شن و ماسه به داخل کارتریج
  • فرسوده شدن کارتریج شیر

دلایل بالا از علت های قطعی خرابی و سفت شدن شیر اهرمی است و باید دلایل بالا را هنگام بروز مشکل بررسی کنید. بهتر است اگر تجربه ای ندارید از یک استادکار کمک بگیرید.

علت سفت شدن دسته شیر اهرمی

یکی از دلایلی که در بالا به آن اشاره کردیم و رایج ترین دلیل سفت شدن شیر اهرمی است ، رسوب گرفتن و خرابی کارتریج شیر است. علت های دیگر مانند : سفت شدن بیش از حد مهره کارتریج ، شکستن کارتریج شیر ، خرابی محل قرار گرفتن کارتریج هم جزو دلایلی است که باید به آن دقت کنیم.

رسوب گرفتن کارتریج شیر

کارتریج یا مغزی شیر آلات به دلیل تماس مستقیم با آب به مرور زمان دچار رسوب گرفتگی خواهد شد و بسته به میزان سختی آب منطقه ششما ممکن است این مورد دیر تر یا زود تر اتفاق بیوفتد.

همانطور که گفتیم رسوب گرفتن کارتریج یا مغزی شیر یکی از علت های سفت شدن شیر است.گاهی اوقات علاوه بر سفت شدن شیر ، ممکن است با مشکل کاهش فشار آب گرم یا سرد هم در یکی از شیرآلات منزل رو به رو شوید که نشان دهنده رسوب گرفتن کارتریج یا مغزی است.

برای رفع این مشکل معمولا باید اقدام به تعویض کارتریج یا همان مغزی شیر کنید.برای رفع این مشکل میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید ( دقت کنید که اگر تجربه ای ندارید ، هرگز اقدام به تعمیرات شیر نکنید و از یک استادکار کمک بگیرید)

  1. شیر های پیسوال یا فلکه اصلی آب را ببندید تا آب قطع شود.
  2. دسته اهرمی را که به وسیله آچار آلن باید باز شود را از جای خود در بیاورید.(پیچ آلنی باز شود)
  3. مهره نگهدارنده کارتریج را باز کنید( این کار را به آرامی انجام بدید که آسیبی وارد نشود.
  4. کارتریج را خارج کنید و محل قرارگیری آن را تمیز کنید .
  5. کارتریج نو را در جای خود قرار بدید و مطمئن شوید که درست قرار گرفته است.
  6. مهره نگهدارنده را ببندید و مجددا اقدام به بستن قطعات باز شده کنید.
علت سفت شدن شیر اهرمی
علت سفت شدن شیر اهرمی

یکی از دلایلی که به آن اشاره کردیم ، شکستن و خرابی کارتریج شیر اهرمی است.در برخی موارد به دلیل نامرغوب بودن جنس کارتریج و یا فشار زیاد ، کارتریج شیر دچار خرابی و شکستگی خواهد شد و از داخل سفت میشود.

راه حل پیشگیری از این مورد ،استفاده از جنس های با کیفیت و مرغوب است.همچنین در خرید شیرآلات نو حتما به کیفیت آن دقت کنید و سعی کنید از برند های معتبر و با کیفیت مانند شود ، راسان ، قهرمان استفاده کنید.

برای رفع این مشکل باید مانند مراحلی که در بالا توضیح دادیم اقدام به تعویض کارتریج با نمونه نو کنید تا مشکل شما بر طرف شود.

تعمیر شیرآلات سعادت آباد 

سفت شدن بیش از حد مهره کارتریج

کارتریج شیر به کمک مهره نگهدارنده در جای خود بسته میشود و آببندی خواهد شد.سفت کردن بیش از حد مهره نگهدارنده کارتریج باعث فشار بیش از حد و در نتیجه خرد شدن و شکستن کارتریج خواهد شد.

بستن مهره نگهدارنده کارتریج استاندارد دارد که استادکاران بر اساس تجربه خود مهره را سفت خواهند کرد و برخی از افراد هم با کمک ترک متر این کار را انجام خواهند داد.البته توجه کنید که سفت کردن بیش از حد مهره نگهدارنده کارتریج باعث آسیب به شیر هم خواهد شد که در این صورت شیر دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

سفت شدن شیر اهرمی
علت سفت شدن شیر اهرمی

گیر کردن کارتریج

از دلایلی که ممکن است شیر اهرمی سفت شود و یا مسدود شود وجود رسوبات داخل کارتریج است.گاهی اوقات شین و ماسه های ریز داخل آب ، وارد کارتریج شیر خواهند شد و باعث گیر کردن و سفت شدن کارتریج شیرخواهد شد.

ورود این شن و ماسه ها به درون کارتریج باعث میشود که کارتریج به راحتی در جای خود بازی نکند و عملکرد صحیحی را نداشته باشد.

برای جلوگیری از این مشکل حتما باید از شیر پیسوال های دارای صافی و توری استفاده کنید که این ذرات وارد شیر آب نشود و آسیبی به کارتریج شیر وارد نشود.

برای رفع این مشکل هم باید اقدام به تعویض کارتریج شیر کنید.به همان طریقی که در بالا توضیح دادریم کارتریج را با نمونه جدید تعویض کنید.

فرسوده شدن کارتریج شیر

علت آخری که برای سفت شدن شیر اهرمی گفتیم ، فرسوده شدن کارتریج شیراست.گاهی اوقات کارتریج شیرآلات در اثر استفاده و گذر زمان فرسوده میشود و دچار خرابی میشوند.باید دقت کنیم که قطعات داخل کارتریج شیر آب از جنس لاستیک است و به مرور زمان خوردگری پیدا میکند.

برای دیر تر اتفاق افتادن این مشکل بهتر است از جنس های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید!

علت سفت شدن شیر اهرمی
علت سفت شدن شیر اهرمی

علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی

دلایلی که در بالا گفتیم باعث و علت سفت شدن شیر اهرمی بودند اما این دلایل ممکن است باعث کم شدن فشار آب شیر اهرمی هم بشوند؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بله.ممکن است که خرابی و رسوب گرفتن شیرآلات اهرمی منجر به کاهش فشار آب شیر اهرمی بشود. البته این مورد باید بررسی شود و تنها دلیل کم شدن فشار آب این موارد نیستند ولی تاثیر گذار و دلیل این مشکل هم میتوانند باشند.

علت سفت شدن شیر آب ظرفشویی

علت سفت شدن شیر آب ظرفشویی هم مانند سایر شیرآلات است.همانطور که در بالا گفتیم تفاوتی ندارد که مشکل سفت شدن شیر اهرمی شما در کدام یک از شیرها اتفاق افتاده است ، شیر آب ظرفشویی ، حمام ، سرویس بهداشتی و… تمامی یکسان هستند و تفاوتی ندارند.

علت نشتی شیر اهرمی

اگر پس از تعویض کارتریج شیر با مشکل نشتی از آن قسمت رو به رو شدید به این معنی است که کارتریج مورد استفاده شما برای آن شیر نیست و تفاوت دارد و یا شما کارتریج را به صورت صحیح نصب نکردید.

برای پیشگیری از این مسئله حتما با یک استادکار تماس بگرید چرا که کارتریج های شیرآلات نمونه های متفاوتی دارد و باید از کارتریجی استفاده کنید که برای شیر شما باشد.

برخی از شیرآلات مانند شیرآلات قهرمان یا KWC دارای کارتریج های منحصر به خود هستند و روش تعویض |آن ها هم تفاوت دارد.

پیشگیری از رسوب گرفتن شیرآلات

آیا راهی وجود دارد تا شیرآلات دچار رسوب گرفتن نشوند؟

به طور کلی تنها راه جلو گیری از این مورد ، استفاده از شیرآلات پیسوال صافی دار ، استفاده از کارتریج و مغزی های با کیفیت است.

شیرآلات با کیفیت معمولا دیر دچار خرابی قطعات میشوند و برخی از آن ها 5 تا 10 سال ضمانت دارند که این مورد نشان دهنده بالا بودن کیفیت قطعات آن ها است.

بهتر است برای نصب و تعمیر شیرآلات و رفع مورد و خرابی و سفت شدن شیر اهرمی خود از یک متخصص و استادکار تعمیر و سرویس شیرآلات کمک بگیرید تا این موضوع را برای شما برطرف کنند. رفع علت سفت شدن شیر اهرمی و تعمیر آن نیاز به بررسی و تجربه و مهارت دارد پس اگر تجربه ای ندارید اقدام به تعمیرات نکنید چرا که باعث ایجاد خسار و خرابی بیشتر خواهد شد و گاهی شیر شما دیگر غیر قابل استفاده میشود!

خدمات تاسیسات غرب تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما (09125001248)